פורום האדריכלים הצעירים: אני ואתה נשנה את העולם

מאות אדריכלים מתחת לגיל 40 פועלים בהתנדבות כדי לגבש דפוסי עבודה חדשניים בתחומים אדריכליים שונים

לפני כשנה התיישבו שלושה אדריכלים צעירים, ירמי הופמן, נועה שצמילר ורפי רייש, יחד בסלון של הופמן, ולנגד עיניהם עמד הצורך לעשות שינוי. הדרך לעשות זאת היתה לגייס אדריכלים צעירים לעמותת אדריכלים מאוחדים, שבה הם חברים, ולצרפם לקבוצה המתגבשת, השואפת לשינוי מתוך המערכת.

כשנה לאחר מכן, לפני כשבועיים, התכנסו מאות אדריכלים צעירים (מתחת לגיל 40) על גג מרכז עזריאלי, במפגש הראשון של פורום אדריכלים צעירים. במפגש התארח האדריכל ההולנדי מתיוס באו, ממשרד האדריכלים ONE ARCHITECTURE, בן 34, שהקים את המשרד בשנת 1995 יחד עם ג'וסט מוויסן. המשרד עוסק בפרויקטים אדריכליים, בעיצוב עירוני ובמיצבים אמנותיים.

בפורום הוכרז על פרס דו-שנתי לאדריכלים צעירים ע"ש דוד עזריאלי, יוזמה שיש בה כדי להעניק לא רק דחיפה כלכלית משמעותית (50 אלף שקל פרס ראשון), אלא גם חשיפה אדירה לאדריכלים, המבלים את זמנם עמוק בין גיליונות העבודה במשרד האדריכלים כשכירים.

בפורום אדריכלים צעירים נוצר מקבץ של דעות, רעיונות וסדרי עדיפויות שונים, שהמשותף לכולם הוא הצורך להביא לשינוי. השינוי נוצר, כדבריהם, החל במפגש החברתי, דרך הצהרות ובחינות ביקורתיות, וכלה בפעולות פיזיות, עבורם, עבור המקצוע ועבור הציבור הרחב.

הייחוד והחשיבות בכינון ובעידוד קבוצה מעין זו הוא בבשורה, שיש חבורה הרואה באדריכלות תרבות ואורח חיים, ולא רק מקצוע. המשמעות הנובעת מכך היא שאדריכל הרואה כך את המקצוע לא יבצע, מן הסתם, אדריכלות סתמית וחסרת אחריות. השאיפה היא, שאדריכלים צעירים, שאינם שלובי זרועות עם לקוח זה או אחר, ואינם לכודים בתפיסות כלשהן, יהיו חופשיים יותר לצור אדריכלות טובה, איכותית ובלתי תלויה.

שינוי זה, ע"פ המניפסט של הפורום, "מושתת על חידוש הקשר בין היצירה לעבודה השוטפת, בין הפרט לחברה ובין האקדמיה לפרקטיקה - תוך כדי עידוד חשיבה וביקורת אדריכליים בקונטקסט המקומי". השינוי המדובר ייתכן שיהיה זה שיגרום למקצוע ולתחומי הבניין בכלל, להגיע לעידן חדש, הרחק מהבעיות והקשיים של היום.

בפורום צמח במשך השנה גרעין של 12 אדריכלים צעירים, הפועלים בהתנדבות ומתכנסים מדי כמה שבועות כדי לגבש דפוסי עבודה בתחומים רבים, כגון: נושאים תרבותיים וחברתיים, הכשרות ומקצוענות, אדריכלות, סביבה וחברה. עד כה נוצרו קשרים ראשוניים עם משרד השיכון, המשרד לאיכות הסביבה, החברה להגנת הטבע ועם שגרירויות זרות.

האירוע האחרון שנערך הוא האירוע השני של הפורום, לאחר ערב עיון בנושא הקשר שבין מחשוב לאדריכלות, שנערך בחודש אוגוסט. האירועים והפעילויות הבאות, מבטיחים חברי הפורום, יבטאו לא פחות חדשנות ותוכן מאשר האירועים שקדמו. על פי כמות המצטרפים החדשים יהיה להם, כך הם מקווים, גם אפשרות להיות מעשיים ונוקבים הרבה יותר.