העליון החזיר למחוזי בת"א את הדיון בעתירה נגד תוכנית עיר ימים בנתניה

שמורת אירוס הארגמן האחרונה בעולם ניצלה, בינתיים

הדיון בעניין תקפות תוכנית הבנייה "עיר ימים" בנתניה יוחזר לדיון מחודש לבית המשפט המחוזי בת"א. עד לדיון בערכאה זו, הוציא בית המשפט העליון צו מניעה זמני האוסר פעולות כלשהן בתחום התוכנית. כך עולה מפסק דין שנתנו אתמול (ד') שופטי בית המשפט העליון דליה דורנר, איילה פרוקצ'יה ואדמונד לוי.

בכך, קיבל בית המשפט העליון את ערעור חבר מועצת העיר נתניה היוצא הרצל קרן ועמותת אדם טבע ודין. השניים עתרו לבית המשפט המחוזי בת"א נגד אישור תוכנית הבנייה עיר ימים. לטענתם, נפלו פגמים חמורים בוועדות התכנון ואישור לתוכנית יחסל את שמורת הטבע אירוס הארגמן האחרונה שנשארה בארץ והגדולה בעולם.

נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, אורי גורן, שדן בעתירה מתח ביקורת על ועדות התכנון ועל עצימת עיניים מגודלה האמיתי של השמורה. עוד קבע, כי תזכיר ההשפעה על הסביבה היה פגום ולקוי. טענה נוספת שהעלו העותרים היתה, כי בתזכיר ההשפעה על הסביבה שעשו יזמי התוכנית, נקבע באופן שרירותי שגודל השמורה הוא 70 דונם בלבד. זאת, למרות שרשות שמורות הטבע קבעה כי גודל השמורה הוא 603 דונם.

טענה נוספת היתה שזכויות הבנייה בתוכנית זוייפו ובעקבות הזיוף נוספו לתכנון שלא כדין מעל 100 אלף מ"ר. תלונה על כך הוגשה למשטרה. גורן החליט לדחות את העתירה מפני שלא הוצא צו מניעה ובעלי הקרקע לא צורפו כמשיבים לעתירה. השופט קבע, כי מפני שעניין הזיוף הוא בחקירת המשטרה הוא לא התייחס לנושא. הרצל קרן ואדם טבע ודין ערערו לעליון באמצעות עורכי הדין שלמה רוזנווסר, אלי בן ארי, וברכה עמית.

בערעור הגישו את דו"ח סיכום החקירה של המשטרה שממנו עולה כי זכויות הבנייה זוייפו. לאור זאת קבעו השופטים שאין לעבור בנושא זה לסדר היום והאינטרס הציבורי נפגע קשה בעקבות אישור התוכנית. בית המשפט הורה להעביר את התיק לדיון מחודש שיעסוק בכל העילות להגשת העתירה המקורית וכן בטענות ובראיות החדשות.