המועצה הארצית העמידה את החקלאים במקומם

הקרב הבא במלחמה על דמותה התכנונית של הארץ הוא שינוי מבנה הוועדה לשמירת קרקע חקלאית ושטחים פתוחים

ישיבה האחרונה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה היתה אחד הקרבות הקשים במלחמה על דמותה התכנונית של הארץ. הנצחון שהושג בקרב זה - אימוץ תמ"א 35 על ידי המועצה הארצית - עשוי להביא למפנה במלחמה החשובה המתנהלת מזה עשור בין ראיה תכנונית כוללת לבין אינטרסים סקטוריאלים צרים.

לא תוכנית המתאר הארצית הכוללת 35 שאומצה על ידי המועצה הארצית תיצור את המפנה המיוחל. עקרונות התכנון ואמצעי המדיניות של התמ"א, שמטרתם לחזק את הערים ולהפסיק את תהליך הפרבור, ידועים לכל אנשי המקצוע מזה שנים. הקואליציה הנכונה בין ה"ירוקים" לבין ראשי הרשויות המקומיות, בניצוחו של מינהל התכנון, היא שעשויה לגרום למפנה.

בשנתיים האחרונות הצליחו נציגי הלובי החקלאי לשכנע שני שרי פנים לעכב את אישור התמ"א. למרות מאמציו הבלתי נלאים של יו"ר המועצה הארצית לרצות את שר הפנים, נוצרה סוף סוף קואליציה רחבה למען חיזוק הערים ונגד הפרבור. רוב אמיץ של חברי המועצה הארצית לא אפשר ליו"ר מטעם שר הפנים ולנציגי המועצות האיזוריות, שהם בעצם נציגי הלובי החקלאי במועצה, להכניס לתמ"א תיקונים, שמשמעותם המשך חגיגת הפשרת הקרקעות, לשימושים עירוניים במרחב הכפרי והפתוח.

בחזית המאבק בתמ"א ניצב שמואל ריפמן, ראש המועצה האיזורית רמת נגב. במכתב נרגש לשר הפנים אלי ישי הוא כותב: "אדוני השר. אתה וחבריך לממשלת ישראל, באם לא תעמדו היום אל מול התוכנית, ותתנו את קולכם לאישורה במתכונתה הנוכחית וללא השינויים הנדרשים, תהיו אחראים לאבדן מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית".

לו השיג ריפמן את מטרתו ועיכב את התמ"א לעוד שנתיים, ספק אם הנגב היה הופך יהודי יותר, אבל אין ספק שהמועצה האיזורית חוף השרון היתה מצליחה "לגנוב" את מפעל סאיטקס ממקומו, הנכון, באיזור התעשייה של הרצליה או נתניה. זוהי טקטיקה דומה להצבתו של שלום שמחון, מושבניק מגבול הצפון, בחזית המאבק על זכויות החקלאים בקרקע, מאבק שממנו יהנו גליל-ים, געש, רשפון ושפיים.

האינטרס של המועצות האיזוריות לעכב את תמ"א 35, ברור. מה שלא ברור הוא האינטרס של שני שרי הפנים האחרונים. השר נתן שרנסקי, שנבחר על ידי ציבור העולים, ואחריו השר אלי ישי, שנבחר על ידי השכבות החלשות, פועלים באופן מובהק כנגד האינטרס של ציבור בוחריהם. העולים והשכבות החלשות, דיירי הדיור הציבורי ומקבלי סל הקליטה, אינם, וכנראה לא יהיו, בעלי נחלה חקלאית. במקום לשעות לזעקתם של ראשי הערים והעיירות שבהם מתגורר ציבור בוחריהם, הם מסייעים לראשי המועצות האיזוריות להמשיך ולקיים אנרכיה תכנונית המאפשרת עוולות סביבתיות וחברתיות.

ראוי למנות את כל שבעת חברי המועצה הארצית, שנותרו באופוזיציית הרגש הציוני האנכרוניסטי, נגד כל היגיון תכנוני מודרני: שני נציגי משרד השיכון החפץ בקרקע בתולה, זמינה לתכנון, ללא המורכבות המתחייבת מבנייה בערים קיימות (הנה מקום לקצץ בגודלה של המועצה הארצית המסורבלת), שני נציגי המועצות האיזוריות מהטעמים שפורטו לעיל (והנה עוד מקום לקיצוץ במועצה הארצית), נציג משרד החקלאות הפועל לפיתוח הכפר ולפגיעה בקרקע החקלאית, כשמו החדש של המשרד, נציג משרד הביטחון, מהיחידה להתיישבות במשרד הביטחון, שגם היא, בכפילות לסוכנות ולקרן הקיימת לישראל, מוציאה כספי מדינה על הקמת יישובים חדשים ומיותרים, ונציג משרד האוצר, המתנגד לסעיף בתמ"א המחייב בנייה לדיור בהישג יד.

מעניין לראות, שכל האופוזיציה הקטנה והקולנית שנכשלה בניסיון לסכל את תמ"א 35, היא חלק מקואליציה רחבה וקולנית לא פחות במוסד תכנון אחר, שאיננו כפוף למועצה הארצית ומשם הם יכולים לפעול בניגוד למדיניות המועצה. הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים ספגה כבר קיתונות של ביקורת ממבקר המדינה על הפשרות הקרקע הנדיבות שלה, שאינן שומרות לא על הקרקע החקלאית ולא על השטחים הפתוחים, זאת כיוון שבולקחש"פ קיים רב מובנה של אינטרסנטים להפשרות קרקע חקלאית.

בנוסף לנציגי הגופים שהתנגדו לתמ"א 35 (למעט נציג משרד האוצר), חברים בוועדה הזו נציג מינהל מקרקעי ישראל, החפץ תמיד בהפשרת קרקע חקלאית בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל, את עמדתם של שני נציגי החקלאים מהתאחדות האיכרים ומהמרכז החקלאי אין צורך לפרט, נציג הרשויות המקומיות שמינה שר הפנים לאחרונה הוא אמנם ראש עיריית כפר סבא, אולם ממלא מקומו הנמרץ ממנו הוא ראש המועצה האיזורית חבל יבנה. בסה"כ 9 חתולים השומרים על השמנת, מול נציג אחד של המשרד לאיכות הסביבה. את הקרב הבלתי הוגן הזה על אופיה העירוני של הארץ הצפופה הזו אמורים לנהל שני נציגים אובייקטיבים של מינהל התכנון.

לאחר הנצחון בקרב במועצה הארצית, הקרב הבא במלחמה על דמותה התכנונית של הארץ צריך להיות על שינוי הרכב הוועדה הקבוע בחוק התכנון והבנייה. כנראה לא ניתן לצפות ששינוי חיובי שכזה ייכלל במסגרת הצעות משרד האוצר לשינוי השלילי המוצע לחוק התכנון והבנייה במסגרת חוק ההסדרים. שינוי כזה צריך ליזום שר הפנים, כאשר יהיה מודע לחשיבותו.

עד שישונה הרכב הולקחש"פ באופן מהותי, יכולה המועצה הארצית לנצח בעוד קרב קטן אך סמלי. נציג המועצה הארצית בולקחש"פ הוא כיום נציג המועצות האיזוריות. לאחר שהובהר לכל כי נציגי המועצות האיזוריות מתנגדים לעקרונות התכנון שלה, טוב תעשה המועצה הארצית אם תשלח לולקחש"פ כנציגה, את אחד מנציגי הגופים הירוקים, שפועלים בדבקות למניעת הפרבור ולשמירה על השטחים הפתוחים.

אדוני שר הפנים, טול קורה מבין עינך. עוד תרגיל לעיכוב תמ"א 35 והשארת הכוח בידי החקלאים בולקחש"פ, ובוחריך העירוניים יתחילו להבין שאתה פועל בניגוד לאינטרס שלהם. אז יהיה בוודאי מאוחר מדי. קומץ הפירורים שישאירו החקלאים מהעוגה הלאומית, בדמות "קרן ליעדים חברתיים ביישובי הפריפריה", לא ישביע את האריה השואג בעורפך.

הכותב הוא גיאוגרף ומתכנן סביבתי.