ועדת הביקורת בעיריית ירושלים: מתן הפטור מהיטל השבחה במתחם ימק"א היה לקוי

דו"ח מבקר המדינה העלה כי העירייה ויתרה לימק"א על 50 מיליון שקל

ועדת הביקורת של עיריית ירושלים, בתשובתה לבג"ץ בעניין העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון לביטול ההסכם בין העירייה לימק"א, טוענת, כי ניהול המו"מ בפרשת מתן פטור לימק"א מהיטל ההשבחה בסכום של 50 מיליון שקל - היה לקוי.

הוועדה קבעה, כי היא רואה בחומרה את הוויתור על הכסף בתמורה לתועלות כלכליות של הקמת גני ילדים, בריכת שחייה, ספריה ואולם למופעים, אותם התחייבה ימק"א להקים. התועלות, טוענת הוועדה, היו צריכות להיקבע על פי סדר עדיפות של התקציב העירוני, ולא הוצגה כל עדות או מסמך המצביעים על בדיקה מקיפה ורצינית בנוגע לתועלות הכלכליות. הוועדה קבעה, כי התמחור נראה כסכומים מוגזמים וחריגים.

בדו"ח מציין יו"ר הוועדה, רן וולף, כי העירייה לא השכילה לשלב את היועץ המשפטי לעירייה בתחילת המשא ומתן לבחינת ההסכם, למרות שימק"א יוצגה על ידי עורכי דין.

הדו"ח הוכן על פי הוראת בג"ץ, כחלק מהדיון בעתירה של התנועה לאיכות השלטון. העתירה הוגשה בעקבות דו"ח מבקר המדינה בפברואר השנה, ממנו עלה, כי העירייה ויתרה לימק"א על 50 מיליון שקל בהיטל השבחה, אותו היתה העירייה אמורה לגבות בעקבות אישור תוכנית למגורים, מלונאות ומסחר על מגרש הכדורגל לשעבר.

וולף מקדיש חלק מהדו"ח לביקורת על מעורבותו של ראש העיר ירושלים, אהוד אולמרט. "אולמרט היה צריך לגלות רגישות יתר לנושא ניגוד העניינים, ולהימנע ממצב זה ולו למראית עין". ביקורת זו מבוססת על העובדה, כי ימק"א יוצגה בעיסקה בידי עו"ד יגאל ארנון, שייצג את אולמרט במשפט בו זוכה בפרשת החשבוניות בליכוד.

הוועדה קבעה, כי אולמרט היה צריך לקבל חוות דעת משפטית בעניין מעורבותו בימק"א, ולא להסתפק באמירה "שכולם ידעו" את עניין הייצוג הכפול של עו"ד ארנון.