האדריכלית נילי פורטוגלי תובעת מהחברה להגנת הטבע ומ"יד לשריון" 740 אלף שקל

טוענת: נשכרה כאדריכלית לפרויקט באתר בלטרון, אך הוחלפה באדריכל זלמן ענב

האדריכלית נילי פורטוגלי הגישה לבית משפט השלום בתל-אביב תביעה בסך 740 אלף שקל נגד החברה להגנת הטבע, נגד מנכ"לה לשעבר, יוסי לשם, נגד העמותה יד לשריון ונגד האדריכל זלמן ענב. לטענתה, נשכרה לשמש אדריכלית בפרויקט באתר יד לשריון בלטרון, אך הוחלפה באדריכל ענב.

פורטוגלי טוענת, באמצעות עו"ד אורי ברנשטיין, כי נשכרה לצורך הקמת פרויקט בלטרון הכולל בית ספר שדה, אודיטוריום, מוזיאון ומכון לחקר נדידת הציפורים. לטענתה, בטקס הנחת אבן הפינה לפרויקט הוצגה כאדריכלית הפרויקט והחלה בעבודות התכנון בהנחיית החברה להגנת הטבע ובשיתוף פעולה מלא של העמותה. לטענתה, כשנה וחצי לאחר מכן הודיעה לה העמותה, כי התכנון ייעשה בתיאום מראש עם האדריכל ענב. לאור זאת דרשה פורטוגלי, כי ייחתם איתה חוזה מפורט לגבי תנאי העסקתה, לפני שתשקיע עבודה נוספת בתכנון הפרויקט. לדבריה, קיבלה הצעת חוזה, הכולל תיקונים ראשונים שלה, והעבירה את הנוסח המתוקן והמחייב מטעמה, כשהוא חתום.

החוזה נשלח לחברה להגנת הטבע, אך לא נחתם על-ידה. לדברי פורטוגלי, היועצת המשפטית של החברה להגנת הטבע אמרה לה, כי מאחר שעדיין לא נחתם הסכם הנוגע לקרקע בין החברה להגנת הטבע לבין העמותה, הרי שלא ניתן לחתום בשלב זה על החוזה. ואולם, מדובר בעיכוב טכני בלבד, שאינו משליך על מינוייה כאדריכלית הפרויקט ועל המשך עבודתה.

לדברי פורטוגלי, החוזה לא נחתם על-ידי החברה עד היום, ואולם, לטענתה, לא היה כל צורך בחתימה, שכן חתימתה על החוזה מהווה קיבול מלא של הצעה בלתי מסויגת שהועברה מטעם החברה להגנת הטבע. לטענתה, נוצרה גמירות דעת מוחלטת וכל הסתייגות מאוחרת של החברה להגנת הטבע אינה אלא הפרת חוזה.

בהמשך, לטענתה, סייעה לגיוס כספים מתורמים שונים לצורך הקמת הפרויקט. ואולם, ביולי השנה, ללא כל התראה מוקדמת ובניגוד לשיחות שהתנהלו מספר חודשים לפני כן בינה לבין לשם, קיבלה מכתב מהחברה להגנת הטבע, שבו נאמר לה, כי הפרויקט הנ"ל לא יצא אל הפועל.

עוד טוענת פורטוגולי, כי כדי להשתמט מחובותיה החוזיות והכספיות, הודיעה החברה להגנת הטבע, כי היא פועלת עם העמותה להקמת פרויקט משותף חדש במקום אחר וכי תכנונו יבוצע על-ידי אדריכל מטעם העמותה.

לטענתה, ענב הודה, כי מדובר באותו פרויקט ממש. פורטוגלי טוענת, כי העתקת או שינוי מקום הפרויקט אין בהם כדי לשנות לא את מהותו ולא את העוולה שביצע ענב. עד היום, לטענתה, לא קיבלה כל תשלום בעבור עבודתה ולכן היא דורשת את השכר המגיע לה בהתאם לחוזה.

טרם הוגש כתב הגנה. (ע.א 116523/01).