אדם טבע ודין בעתירה לבג"ץ: להוציא את הצעת תיקון חוק התכנון והבנייה מחוק ההסדרים

עמותת אדם טבע ודין עתרה היום (ג') לבג"ץ נגד שר האוצר, סילבן שלום, הממשלה והכנסת, בבקשה להוציא את הצעת תיקון חוק התכנון והבנייה מחוק ההסדרים לשנת 2002.

לטענת האגודה, אישורה של הצעת התיקון לחוק תכנון ובנייה במסגרת חוק ההסדרים פוגע בזכויות היסוד, איננו חוקי ונעשה בהעדר סמכות, מחוסר סבירות ומשקילת שיקולים זרים.

לטענתה, זהו ניסיון לכפות על חברי הכנסת אישורם של דברי החקיקה באמצעות מכבש הלחץ של תקציב המדינה, וניסיון זה מתבצע תוך הליכי חקיקה פגומים, הוא פסול ומהווה פגיעה בעקרון הפרדת הרשויות.

מדובר בהצעת תיקון לחוק, אשר במסגרתה ניתן להקים ועדה לתשתיות לאומיות ליד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה, שתתפקד כמערכת תכנונית נפרדת מזו הקיימת כיום על פי החוק. התיקון מציע לצייד ועדה זו בסמכויות מרחיקות לכת בכל הנוגע לאישור תוכניות רחבות היקף, העוסקות בפרויקטים "לאומיים" בתחום התכנון.

כך תוכל הוועדה למעשה לחלוש על תכנון שדות תעופה, נמלים, תחנות כוח, דרכים, מערכות הסעה המונית, אתרי פסולת ופרויקטים למגורים בני למעלה מ-1,000 יחידות דיור. אלו הם פרויקטים ותוכניות מורכבים ביותר, שמערכת התכנון נדרשת לטפל בהם.

העמותה טוענת, כי על פי התיקון המוצע, הוועדה, שכל חבריה ממונים על ידי משרדי הממשלה, מוסמכת לאשר תוכניות אלה בהליכים חפוזים, שאינם מאפשרים בדיקה ממשית ומעמיקה של השלכות התוכנית מבחינה תכנונית וסביבתית.

העמותה טוענת, שבכך עוקפת הוועדה ומייתרת את הליכי התכנון ומוסדותיו הקיימים, ובפרט את המועצה הארצית לתכנון ובנייה. התיקון המוצע מצמצם באופן דרסטי את הליכי הבקרה הפנימית ואת יכולת התנגדות הציבור לתכנון.

התיקון אושר בקריאה ראשונה בכנסת, והועבר לוועדת הכספים על מנת להכינו לקריאה שנייה. הדיון בוועדה מתחיל היום (ג').

העמותה מבקשת בנוסף להוציא צו ביניים, המונע את הדיונים בוועדה. לטענתה, העברת הצעת התיקון לדיון בוועדת הכספים איננה חוקית, בשל העובדה שתיקון חוק תכנון ובנייה הוא בסמכות ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת.