ואף על פי כן - מרחיבים

הקריטריונים של המינהל ב-737 - תוכנית מאושרת, רשימת מומלצים ועבודות פיתוח - הם פרשנות מצמצמת של בג"ץ

בעקבות עתירות שהוגשו לבג"ץ, הוציא בית המשפט צו ביניים המפסיק את תוקפן של החלטות "שינוי יעוד" 717, 727, 737. בעקבות בקשות שהוגשו לבית המשפט, ודיון שהתקיים ביום 11.11.01, תוקן הצו באופן שצומצמה ההחלטה בכל הנוגע להחלטה 737, שעניינה ביצוע הרחבות למגורים, וזאת לגבי הרחבות אשר מתקיימים לגביהן התנאים המצטברים הבאים:

1. תוכנית ההרחבה אושרה על ידי המינהל.

2. התוכנית אושרה על ידי הוועדה המחוזית.

3. החל הליך הגשת רשימת המומלצים.

4. החלו עבודות הפיתוח בפועל.

כן בוטל הצו בהרחבות יישובים אשר הוגדרו כיישובי קו עימות.

לאחרונה פרסמה היועצת המשפטית של המינהל, עו"ד רחל זכאי, נוסח חדש להנחיות לביצוע עסקאות לשינוי ייעוד. על פי ההנחיות, המינהל יאשר את קיום התנאי של התחלת עבודות הפיתוח, בכל אחד מהמקרים הבאים: קיים דו"ח פיקוח ממועד הקודם ליום 15.11.01, ממנו עולה כי הוחל בביצוע הפיתוח, ולחילופין, ניתן תצהיר חתום על ידי מורשי החתימה של האגודה, לפיו "הוחל בפועל בביצוע עבודות הפיתוח בשטח תוכנית ההרחבה לפני 15.11.01", וכן ניתן דו"ח פיקוח של המינהל, לפיו הוחל בעבודות הפיקוח כאמור.

מן המסמך עולה, כי לדעת המינהל יש לפרש את עבודות הפיתוח כעבודות הנראות פיסית בשטח ההרחבה. לדעת הח"מ, מדובר בפרשנות מצמצמת, העלולה לפגוע ביישובים אשר החלו בשלבים שונים של עבודות הפיתוח, ובמיוחד הדברים אמורים בעבודות תכנון התשתיות והדגמים אשר עלותן רבה.

בהתעלמות משלבים אלה של עבודות הפיתוח, יש כדי לפגוע ביישובים ובבעלי המקצוע, אשר התחייבו כלפי צדדים שלישיים לביצוע עבודות בהסתמך על החלטה 737. לדעתי, יש לפרש את צו הבג"ץ, ככל הניתן, בצורה רחבה ולא מצמצמת, וזאת בכדי למנוע פגיעה במי שהסתמכו על החלטת המינהל.

ההנחיה אינה מנחה את המינהל כיצד לנהוג באותם משתכנים אשר הופנו למינהל, ואולי אף שילמו בגין מגרש ונחתמה עמם עיסקה, ואשר במועד הקובע טרם החלו הכלים המכניים בביצוע עבודות התשתית ביישובם.

כמו במקרים רבים, הנפגעים העיקריים מהוראת המעבר הם יישובים הנמצאים באיזורים אשר אינם איזורי ביקוש. רבים מיישובים אלה עומדים בתנאים להמשך ביצוע ההרחבה, למעט תחילת ביצוע התשתיות, אשר התעכבה מכיוון שלא נמצא הגורם שייטול את הסיכון הכרוך בהשקעות הכבדות בביצוע התשתיות בשכונות אשר הביקוש להן דל.

יצוין, כי להנחיה עומדת להצטרף בימים אלה הוראת אגף 51 כא', אשר תתייחס לאפשרות לבניית שכונות הרחבה בבנייה מרוכזת, ואליה נתייחס ברשימה הבאה. משרד שבתאי-שפירא מתמחה בדיני מקרקעין, מ.מ.י, תכנון ובנייה ואגודות שיתופיות, ומייצג אגודות.