משרד השיכון: חוק הדיור הציבורי הניב 1.1 מיליארד שקל אך בקרן הדיור יש רק 40 מיליון שקל

על-פי חוק הדיור הציבורי, מועברים תקבולי הדירות הנמכרות לדיירים לקרן מיוחדת, ועל-פי התוכנית, מהסכומים המצטברים בה ייבנו דירות חדשות לנזקקי העתיד

למרות שדיירי הדיור הציבורי רכשו עד כה 14,500 יחידות דיור, שההכנסה מהן למשרד האוצר הגיעה ל-1.14 מיליארד שקל, הצטברו בקרן למימון פתרונות דיור, עבור נזקקי דיור בעתיד, כ-40 מיליון שקל בלבד. לטענת משרד השיכון, כסף זה אינו מספיק להקמת דירות למען נזקקי העתיד. הסכום הנמוך נובע מהחזרת כספי הדיור הציבורי לסוכנות, ומסירובן של החברות המוכרות את דירות הדיור הציבורי לדיירים, להעביר את הכסף לקרן לפתרונות דיור.

על-פי חוק הדיור הציבורי, מועברים תקבולי הדירות הנמכרות לדיירים לקרן מיוחדת, ועל-פי התוכנית, מהסכומים המצטברים בה ייבנו דירות חדשות לנזקקי העתיד. על-פי החוק, על הממשלה לדאוג לבניית 2,200 יחידות חדשות בכל אחת מחמש שנות החוק.

לטענת משרד השיכון, הגירעון בקרן נובע מכך, שהחברות המוכרות את הדיור הציבורי אמנם העבירו עד כה לקופת משרד האוצר כ-504 מיליון שקל, אך מתוך כסף זה שילם האוצר לסוכנות 335 מיליון שקל, ועוד סכומים נוספים לגופים אחרים, כך שבקרן נותרו 40 מיליון שקל בלבד.

בנוסף לכך, טוען משרד השיכון, מסרבות החברות להעביר למדינה את יתרת הכסף, לרבות 346 מיליון שקל, הנובעים ממכירת דירות המוגדרות כ"רכוש בהשקעה", שאותם שומרות החברות בקופתן. חברת עמיגור, השייכת לסוכנות, מסרבת להעביר למדינה 289 מיליון שקל, בטענה שכסף זה הוא רכוש הסוכנות.

לטענת החברה הממשלתית עמידר, מאז שהממשלה החליטה על מבצע מכירת דירות הדיור הציבורי, עמידר העבירה לקופת משרד הבינוי והשיכון כ-350 מיליון שקל.

לדברי מנכ"ל משרד השיכון, אבי מעוז, עמידר מעבירה למדינה את הכסף הנובע מרכוש מינהלי, אך מסרבת להעביר את יתרת הכסף, הנובע מדירות המוגדרות כ"רכוש בהשקעה", וסכום זה חסר בקרן.

משרד השיכון מסר עוד, כי משרד האוצר אינו מאפשר להשתמש בכספי הקרן למימון פתרונות דיור חדשים, עד שלא ישולמו כל התשלומים לסוכנות. כך שבפועל כל הסכום מוקפא ולא ניתן לעשות בו שימוש. גורמים במשרד השיכון אמרו, כי הם מקווים לפתור את הבעיה בקרוב, כדי שניתן יהיה לנצל את כספי הקרן לבניית פתרונות דיור חדשים.

המשרד הוסיף, כי בשלב זה אין מחסור בדירות, וכי העתודות בהיקף של 2,200 הדירות שלהן התחייבה הממשלה, קיימות בפועל.