ח"כ קרא מציע למזג את עוספייה ודלית אל-כרמל לעיר

ראש מועצת דלית אל-כרמל תומך, ראש מועצת עוספייה מתנגד

ח"כ ותושב דלית אל כרמל, איוב קרא, העלה לדיון בשבוע שעבר במליאת הכנסת הצעת חוק למיזוג שני הכפרים הדרוזים הסמוכים שעל רכס הכרמל, דלית אל-כרמל ועוספייה, והפיכתן לעיר דרוזית ראשונה בישראל. באם יאוחדו היישובים, תמנה העיר החדשה 25 אלף תושבים (14 אלף בדלית אל כרמל ו-11 אלף בעוספיה). הממשלה החליטה להעביר את הדיון בהצעה לוועדת הפנים. יש לציין, כי לפני כעשר שנים עלתה יוזמה דומה על הפרק, אך נפלה לבסוף בגלל התנגדות התושבים.

קרא אמר ל"גלובס": "היישובים שוכנים אחד ליד השני, ועד היום אין גבולות ברורים ביניהם. שטחי שיפוט מוניציפליים נכנסים אחד ליישוב של השני. בנוסף, נוצר בשטח מצב אבסורדי, שבו תושב עוספייה שביתו בנוי על קרקע של דלית אל כרמל מתגורר בעוספייה, אך משלם ארנונה למועצת דלית אל-כרמל, ולהפך. בנוסף, שירותים ציבוריים רבים משרתים את תושבי שני הכפרים. לדלית אל-כרמל ועוספייה בית ספר תיכון, בית לקשיש, בית יד לבנים ואחרים המשותפים לשני היישובים. למעשה, יש ישות מוניציפלית אחת המנוהלת ע"י שתי רשויות".

ראש מועצת דלית אל-כרמל, ד"ר רמזי חלבי: "אם יתאחדו שני היישובים נשיג את יתרון הגודל מול הממשלה. המהלך יהיה לטובת התושבים ויעלה את רמת החיים. המבחן יהיה ביישום בשטח. אם הממשלה תבוא לקראתנו בהקצאת כספים לתשתיות כלכליות ותרבותיות בכדי שנוכל להפוך להיות עיר ולא שני יישובים מחוברים, אנו נתמוך במהלך".

ראש המועצה המקומית עוספייה, שריף אבו רוקן: "קרא שולף דברים מהמותן בחוסר אחריות. אני מתנגד לתוכנית. קודם כל אנחנו צריכים לבדוק את ההשלכות של יישום רעיון כזה בשטח ומהן התוצאות כלפי התושבים. אני לא דוגל בשיטה הפופוליסטית של קרא, שקודם מחליטים ואח"כ בודקים".

אבו רוקן מציע בשלב ראשון להקים מינהלת משותפת לשני הכפרים על מנת להקים פרויקטים משותפים, ורק לאחר מכן, כשיתברר איך זה עובד בשטח, יוסקו המסקנות ויינתנו המלצות בהתאם.