קיבוץ גליל-ים מסרב לחתום על תוכנית הבינוי החדשה שגיבשה עיריית הרצליה

התוכנית מצמצמת את היקף הבנייה המתוכננת על אדמות הקיבוץ ודורשת מהיזמים השקעות נוספות

עיריית הרצליה וקיבוץ גליל-ים מנהלים מזה שנה מו"מ לקביעת תוכנית חדשה לשטחי הקיבוץ, במקום זו שבוטלה על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב ב-1999. בתוכנית החדשה כ-3,000 יחידות דיור, שייבנו בשלבים. לפי שעה מסרב הקיבוץ לחתום על התוכנית.

בעקבות החלטת בית המשפט הודיעו לפני כשנה אפריקה-ישראל והיזם רוני יצחקי על ביטול הפרויקט לבניית 3,500 יחידות על אדמות הקיבוץ, בשווי כולל של מיליארד דולר. ל"גלובס" נודע, שלמרות הודעה זו, נמשכים המגעים בין הקיבוץ לבין אפריקה-ישראל, וכי החברה מקדמת את הפרויקט לקראת מימוש. דובר אפריקה-ישראל סירב להגיב ואת תגובתו של יצחקי לא ניתן היה לקבל.

לדברי ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, התוכנית החדשה לאדמות גליל-ים תוגש לוועדה המחוזית רק אחרי שהקיבוץ יחתום על הסכם עם העירייה המאשר אותה, ואחרי שתושג הסכמת מינהל מקרקעי ישראל, המחכיר את אדמותיו לקיבוץ.

תוכנית גליל-ים משתרעת על פני כ-1,000 דונם בין רמת השרון והרצליה. התוכנית המקורית של הקיבוץ כללה בניית 3,500 יחידות דיור בבנייה רוויה, בבניינים בגובה של עד 48 קומות.

בתוכנית החדשה, שהובאה לדיון בישיבת תכנון בעיריית הרצליה בבינואר שעבר, מוצע להקצות 20% משטח התוכנית לבנייה לזוגות צעירים, זכאי משרד השיכון. בהמשך לכוונה זו, הוחלט שלא יינתן היתר בנייה לתוכנית לפני הסדרת הנושא עם משרד השיכון והמינהל. משמעות ההחלטה היא תמורה קטנה יותר למינהל וליזמים.

עוד הוחלט על הקמת פארק בשטח 100 דונם במרכז המתחם, שיוקם על חשבון היזמים בעלות שתיקבע מראש. גם החלטה זו פוגעת בתקבולים הצפויים מהקרקע.

תוכנית בנייה זו תכלול כ-3,000 יחידות דיור, ביניהן קוטג'ים שייבנו לאורך רחוב הרב קוק. ביתרת השטח תתאפשר בנייה רוויה בצפיפות של עד 11 יחידות לדונם. בשלב הראשון תוגש התוכנית לגבי 1,000-800 יחידות דיור על שטח של 375 דונם. עוד הוחלט, שהתוכנית תממן את קירוי מכון הטיהור שנמצא בסמוך.

לדברי גרמן, למרות הדיונים הרבים בנושא, בהם השתתף עו"ד שרגא בירן, המייצג את הקיבוץ, עד כה טרם חתם הקיבוץ על החוזה. על-פי ההערכות בעיריית הרצליה, הסיבה לכך היא רצונו של הקיבוץ להפיק מהתוכנית רווחים גבוהים יותר.

עד סגירת הגיליון לא התקבלו תגובותיהם של המינהל ושל בירן.