די לרולטת הפל-קל

מהיום, דמו בראשו של כל מי שיודע על בניין עם תקרת פל-קל ולא עושה כלום

מהיום, דמו בראשו של כל מי שיודע על בניין עם תקרת פל-קל ולא עושה כלום. בראש וראשונה, שר הפנים הממונה על חוק התכנון והבנייה וראשי הרשויות המקומיות הממונים על ועדות התכנון.

3 מיליון מ"ר של תקרות פל-קל שנבנו בישראל הם פצצה מתקתקת לכל דבר ועניין. בדיוק כמו מחבל פלשתיני נושא חגורת נפץ.

ביום שאחרי פרסום מסקנות חקירת המשטרה ומומחי מקצועות הבנייה, יש למנות חבלנים מומחים ולפרק את הפצצה. בניין אחר בניין. על הפירוק חייב לקחת אחריות גוף פיקוח ממלכתי. אי אפשר להפיל את זה על כל מנהל בית ספר, שהעירייה בנתה לו אולם ספורט מתקרת פל-קל.

המימון הראשוני חייב לבוא מקרן מיוחדת שהמדינה תקים, כי הרי מדובר בסכנה ברורה ומיידית לחיי אדם. במקביל לתבוע, וגם לרדת לנכסיו האישיים, של כל מי שתכנן, בנה, אישר ואיכלס את בנייני ה"מהנדס" אלי רון, למרות אזהרות חוזרות ונשנות של הטכניון ומכון התקנים, ובוודאי לכל מי שאיפשר להכניס לשם בני אדם, אחרי שמשרד הפנים אסר, במפורש, ב-96', להוציא היתר איכלוס לבניין שנבנה בשיטה שהוגדרה מסוכנת.

לא ברור כמה ואיזה מבנים הולכים להתמוטט בעוד יום או שנה. זאת רולטה רוסית. הוותיקים שבהם, ובעיקר אלה שנגעו בהם חסרי מצפון, רוצחים המתהדרים בתעודות כאלה ואחרות ומפקחים מושחתים - נמצאים בסכנת התמוטטות מיידית. באלה יש לטפל מייד, כשבמקביל ייבדקו כל מבני פל-קל ומאות אלפי מ"ר שנבנו "במתכונת ורסאי".

יש לקבוע ולחזק את סמכויות ואחריות הרגולטור. קיימים היום יותר מ-150 אלף מהנדסים ואדריכלים. לשכת המהנדסים והאדריכלים היא גוף וולונטרי. חוק המהנדסים והאדריכלים הוא משנות ה-50, והממונה עליו הוא שר העבודה והרווחה. מועצת ההנדסה והאדריכלות, שהיא הגוף העליון, מכוח החוק, מתכנסת לעיתים נדירות, פעם אחרונה לפני שנתיים, ולוועדת האתיקה שקיימת מכוח החוק אין שיניים.

הרגולטור חייב להתעסק בכל מקצועות ההנדסה. היום מונים בפנינו קורבנות אסון התקרה, אבל אסון בחשמל יגבה פחות קורבנות? והרי בכל בניין עם תקרה יש גם מערכת חשמל מסועפת. ומי אמר ששם אין כל מיני מהנדסי חשמל נוסח אלי רון, שממציאים פריסה חדשה, זולה, של חוטי חשמל?