ראש מועצת חוף הכרמל: החלטת המחוזית מצרפת את קיבוץ נווה ים כשכונה לעתלית

מבקש להסתפק בהרחבה פנימית בקיבוץ, ולא לבנות שכונה קהילתית

ראש המועצה האיזורית חוף הכרמל, אריה שמחוני, הגיש לוועדה המחוזית חיפה תוכנית להרחבת קיבוץ מעגן מיכאל, מעבר לאישורים שניתנו באחרונה על ידי הוועדה המחוזית. במכתב ששיגר ליו"ר הוועדה, ד"ר חיים קופלמן, כותב שמחוני, כי יש מגמה הולכת וגדלה של בנים חוזרים לקיבוץ, וכן של גידול במספר הלידות. שמחוני מכהן גם כיו"ר ועדת התכנון והבנייה של חוף הכרמל.

לדבריו, הקיבוץ אינו מוכן להיכנס להרפתקה של שכונה קהילתית כמנוף להרחבתו, והוא מעדיף להסתפק בהרחבה פנימית טבעית. שמחוני מוחה על כך שהוועדה אישרה צפיפות של 4 יח"ד לדונם, בעוד שעד היום נהוג היה לאשר צפיפות של עד 2.5 יח"ד בלבד לדונם. לדבריו, המתכונת החדשה אינה אפשרית, בשל הרגישות לשוויון הקיימת בקיבוץ. לדבריו, רק באחרונה אושר לקיבוץ יגור צפיפות של 3 יח"ד לדונם.

שמחוני גם מערער על החלטה של הוועדה המחוזית שהתקבלה בעניין קיבוץ נווה ים, הסמוך לעתלית. הוא מציין, כי הוועדה המחוזית החליטה באחרונה לשנות את מעמדו של קיבוץ נווה ים ממעמד של קיבוץ המתאים ליישוב כפרי והמסומן כאיזור פיתוח כפרי חופי, ליישוב כפרי עירוני חופי, המהווה חלק מהמרקם של עתלית.

שמחוני אומר, כי משמעות ההחלטה היא לצרף את נווה ים כשכונה עירונית לעתלית. לדברי שמחוני, אין לוועדה המחוזית סמכות לשנות מעמד של יישוב הנמצא בהליך תכנוני. לדבריו, על הוועדה לשנות את החלטתה, משום שהיא מחייבת דיון משפטי על זכויות הקיבוץ מול סמכויות הוועדה המחוזית לדון בנושא.

בתגובה כתב קופלמן לשמחוני, כי החלטות הוועדה התקבלו בהתאם לתוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 6, והיא תועבר בקרוב לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה. לדבריו, המועצה הארצית היא המוסד המוסמך להפקיד ולאשר את תוכנית המתאר המחוזית וסביר להניח שההערות של שמחוני יוצגו בפני חברי המועצה הארצית בעת הדיון.

קופלמן מציין, כי בכל מקרה אין בקביעת ייעודי השטחים בהם מצויים יישובי המועצה האיזורית משום קביעת מעמדם המוניציפלי.