ככר רבין: חניה לכל עובד

למה חולדאי לא אומר במפורש שחניון בככר רבין מיועד בחציו לעובדי העירייה? חולדאי: הסיפור מצוץ מן האצבע

אחרי הפסח, כך הודיע יו"ר ועדת הפנים של הכנסת משה גפני, תבוא הוועדה לישיבה מיוחדת בעיריית תל-אביב, כדי לדון בשאלת עתיד ככר רבין. זאת, לאור התוכנית שהופקדה בשבוע שעבר בוועדה המחוזית, לפיה יוקם חניון תת-קרקעי בן 5 קומות ל-2,000 מכוניות, ובככר יוקמו 7,200 מ"ר של עסקים, המכונים "שירותים לציבור", וכל זה, מבטיח מהנדס העיר דני קייזר, ייחפר וייבנה באופן "מודולרי", של 500 מ"ר בכל פעם.

הישיבה בעירייה תהיה לוהטת, עם האשמות מצד הח"כים, ובראשם איתן כבל, איך העירייה העיזה להעביר תוכנית, למרות שוועדת הפנים דרשה ממנה להביא בפניה קודם כל את התוכנית, ועם איומים להפקעת הכיכר מידי העירייה.

לשאלה מה יקרה בככר רבין יש כמובן משמעות נדל"נית לדיירים ולעסקים בסביבה. יש שם גם שאלה של עיצובה מחדש, עם טענה לזכויות יוצרים של אדריכל אברהם יסקי, שתכנן אותה יחד עם אדריכל שמעון פובזנר ז"ל. אבל השאלה העיקרית היא זו: האם נכון לשבש לתקופה ארוכה את יכולת האתר למלא את תפקידו כזירה העיקרית במדינה של דעת הקהל, ואם הולכים לעשות זאת - האם נימוקי היזמות גוברים על שלמותה של הארינה הציבורית בימים הלא קלים האלה.

האם יש צורך נקודתי חיוני בחניה בככר רבין? אין פקקים בכניסות לחניון "גן העיר" הסמוך של שלמה אליהו, ובחניון זה, כמו גם חניון מגדל המאה (השקם), יש לעירייה הסדרי חניה קבועים עבור מאות עובדים בדרגים היותר בכירים (למעלה ממחצית עובדי העירייה אינם גרים בת"א).

לראש העיר רון חולדאי יש סיפור ארוך עם חניה בככר רבין. זמן קצר לפני בחירתו לראשות העיר, הוא סייר בצרפת עם ידידו אבישי ברקמן ז"ל (שהיה בכיר בקבוצת קרדן ומונה אחר כך כמנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של העירייה). השניים ביקרו בחברת G.T.M, העוסקת בפרויקטים של חפירה תת-קרקעית וחניונים. מי שהיה אז ראש מטה הבחירות של חולדאי, יעקב מאיר, קיבל את הצילומים מאותו ביקור. מאוחר יותר התמנה מאיר למנכ"ל החברה העירונית "אחוזות חוף", האחראית על החניונים העירוניים בת"א.

השאלה שהטרידה בצדק את החברה הצרפתית - ותטריד כל גוף שיראה עצמו מועמד לבנות ולהפעיל את החניון - היא, האם העירייה תארגן בחניון כזה לעובדיה כ-1,000 מקומות חניה, בהסדר קבוע, במקום בחניונים הנוכחיים. אם כן - וזה רק הגיוני לנהוג כך - מדובר למעשה באג"ח "בונקר" ובתזרים מזומנים שאפשר לבנות עליו.

מי שהיתה אז נציגת G.T.M בישראל, הוגט אלחדד, אישרה ל"גלובס" כי היו לה מגעים עם עיריית ת"א בעניין חניון בככר רבין, מיד בתחילת הקדנציה של חולדאי. מאוחר יותר רכש קונצרן VANCI את G.T.M, ואלחדד הפסיקה לייצג את החברה.

בהזמנת "אחוזות חוף" הוציא מהנדס התחבורה נתן תומר דו"ח, שמדבר על צורך של לפחות 8,000 מקומות חניה באיזור, והוא כרגע מתכנן חניון ככר רבין.

אספקת חניה לעובדי העירייה היא מטרה ראויה בפני עצמה. אם כך, מדוע חולדאי אינו אומר זאת במפורש?

עיריית ת"

מסרה: "הסיפור מצוץ מן האצבע, ואין בו שמץ אמת. לעובדי העירייה קיימים הסדרי חניה די הצורך בחניונים הסמוכים לעירייה. מעליבה אותנו הטענה, שהעירייה מקדמת תוכנית בעלת משמעות לאומית ובעלות של מיליוני שקלים - בשביל חניה לעובדים! בכל מקרה, כשהתוכנית תצא לפועל, יווכחו כולם, כי הקצאת החניה נועדה לציבור הרחב".