משרד הפנים הפסיק את כהונתו של מתכנן מחוז חיפה, אדם קולמן

בעקבות לחץ של ראש העיר עמרם מצנע * זעם בגופי התכנון: קולמן פעל כנדרש

משרד הפנים הודיע למתכנן מחוז חיפה, אדם קולמן, על אי הארכת כהונתו מעבר לחודש יוני. הרקע להחלטה הוא טענות נגד קולמן ודרישה להחלפתו, בעיקר מצד ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע. התנועה לאיכות השלטון פנתה למנכ"ל משרד הפנים, מרדכי מרדכי, בדרישה לבטל את החלטתו, בנימוק שההחלטה מונעת מהעובדה, שקולמן לא נכנע ללחצים מצד גורמים שונים, שהיו מעוניינים לאשר תוכניות לבנייה בניגוד לדעתו.

לדעת התנועה, כניעה מצד משרד הפנים ללחץ מצד גורמים שונים להחלפת מתכנן המחוז העומד על המשמר, כפי שמצופה ממנו, מהווה מסר מסוכן, שעלול להביא לרמיסת דיני התכנון והבנייה.

ל"גלובס" נודע, שדרישת מצנע להחלפת מתכנן המחוז באה לאחר שקולמן סרב לאשר מספר תוכניות שמצנע רצה לקדם, ושלדעתו היו בניגוד למדיניות מינהל התכנון. גורמי תכנון בחיפה הביעו זעם על החלטת משרד הפנים. לדבריהם, קולמן נחשב למתכנן מקצועי הבקיא בתחום התכנון והבנייה, בקיא במדיניות מינהל התכנון ופועל על פי מדיניות זו. לדעתם, שורשי חילוקי הדעות בין מצנע לקולמן נובעים מדרישתו של קולמן לתכנן מדיניות כוללת לעיר, ולא לאשר תוכניות נקודתיות, מגמה העומדת בניגוד לעמדת מינהל התכנון.

לדברי גורמים אלה, דרש מצנע לאשר את תוכניתו של גד זאבי לבנות מגדלים על רכס הכרמל, ואילו קולמן דרש להכין תחילה מסמך תכנון כולל. מקרה דומה קרה בשכונת הדר, שם ביקשה העירייה לאשר תוכניות לבניית מגדלים, בניגוד לעמדת לשכת התכנון.

לדברי מנהלת מינהל התכנון, דינה רצ'בסקי, היא התבקשה על ידי מרדכי להגיב למכתבו של מצנע. בתגובתה היא הדגישה את יכולתו המקצועית של קולמן ואת העובדה שהביא את תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ) 6 לכלל הפקדה. עוד אומרת רצ'בסקי, שידוע לה שלמצנע יש טענות לפיהן תוכניות שנדחו בוועדת המשנה של הוועדה המחוזית התקבלו במליאה. לדעתה, ראוי שגורם אובייקטיבי יבדוק טענות אלה. רצ'בסקי דחתה את טענות מצנע לפיהן קולמן התערב יתר על המידה בענייני תכנון, ולדבריה זהו בדיוק תפקידו של מתכנן המחוז - לחוות את דעתו בענייני תכנון.

בניגוד לעמדת רצ'בסקי, יו"ר הוועדה המחוזית, ד"ר חיים קופלמן, תמך בסיום העסקתו של קולמן.

מצנע מסר בתגובה, שהוא אמר לא אחת שהוא אינו רואה עין בעין את התייחסותו של קולמן למגמות הפיתוח של העיר, וכי בתקופתו הוקפאו תוכניות רבות.

גורמי תכנון הביעו זעם על החלטת מרדכי. לדבריהם, לכניעה ללחץ של מצנע תהיה השפעה קשה על עצמאותם של מתכנני המחוזות, שמעתה יחששו לצאת מול ראשי הערים והרשויות, שהאינטרסים העומדים לנגד עיניהם אינם תמיד ענייניים. אדם קולמן סירב להגיב.