שטרית סיכל ניסיון מחטף של ש"ס לאישור מהיר לפרויקטים גדולים למגורים

שר המשפטים, מאיר שטרית, סיכל בכנסת ביום ד' שעבר ניסיון מחטף של ש"ס לתיקון בחוק התכנון והבנייה. התיקון נועד להחזיר בדלת האחורית את מתן האישור בהליך מהיר לתוכניות בנייה למגורים, בדומה לעדיפות שניתנה בחוק לשורת "תשתיות לאומיות". הניסיון נעשה חצי יום לפני שפיטורי השרים וסגניהם נכנסו לתוקף.

הפרויקטים למגורים נכללו בהצעת האוצר לחידוש נוהל הול"לים בחוק ההסדרים, אולם נמחקו בלחץ המועצה הארצית לתכנון ובנייה וביקורת היועץ המשפטי לממשלה. בש"ס לא השלימו, ואף ניסו להרחיב את ההקלות לפרויקטים של 5,000 יחידות דיור ומעלה. כוונת האוצר, שבוטלה, היתה לגבי פרויקטים של מעל 10,000 יחידות.

הניסיון נעשה בהצעת חוק פרטית שהעלה ח"כ אמנון כהן, בנימוק של המרצת הצמיחה. הוא טען, שההקלות נועדו רק לפרויקטים של משרד השיכון או מינהל מקרקעי ישראל, ולא ליזמי נדל"ן. יצוין, כי כהן הוא אחד ממקורביו של לב לבייב.

ועדת השרים לחקיקה החליטה להתנגד להצעתו. אולם, בקריאה הטרומית הפתיע סגן שר הפנים, דוד אזולאי, אף הוא מש"ס, כשתמך בחוק בשם הממשלה, בטענה שבמשרד הפנים הדעות עליו חלוקות. אזולאי הציע שהחוק יאושר לפחות בשלב הטרומי, בתנאי שהמשך החקיקה יתואם עם משרדי הפנים והמשפטים.

שטרית התנגד לכל פשרה והבהיר, כי לא חל שינוי בעמדת הממשלה. "אף אחד לא עשה את ההסדר הזה איתנו", אמר שטרית. "אינני מבין למה מישהו מעלה על הדעת שניתן להסכים לכך שיבנו 5,000 יחידות דיור בלי תכנון, בלי בדיקה, בלי אישורים. יש בכך פגיעה חמורה באיכות הסביבה וביכולת לאפשר לציבור להתנגד". הצעת החוק נפלה ברוב של 39:26.