בג"ץ תקף הוועדה המחוזית חיפה: "ייתכן שיש לשלוח כמה ראשי רשויות לכלא"

ביקורת חריפה הושמעה היום (ג') על-ידי בג"ץ נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה

ביקורת חריפה הושמעה היום (ג') על-ידי בג"ץ נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה במהלך דיון בערעור מינהלי שהגישה משפחה דרוזית מהיישוב דלית אל כרמל.

במהלך הדיון העיר השופט מישאל חשין, כי המעשה שנעשה עלידי הוועדה המקומית, בידיעת הוועדה המחוזית - ייתכן שהוא נושא לחקירת משטרה ו"יכול להיות שצריך לשלוח לבית סוהר כמה ראשי רשויות".

השופט שלמה לוין העיר, כי זוהי שערורייה ציבורית. מדובר בערעור שהגישה המשפחה, באמצעות עו"ד ירון טיקוצקי, על פסקי דין בית המשפט המחוזי בחיפה אשר קבע, כי פרויקט המשלב אלמנטים תיירותיים ומרכז מסחרי שבנתה המשפחה על קרקע השייכת להם ביישוב עוספייה, נבנה לאחר שקיבל על-ידי הוועדה המקומית אישור לבנייה בצורה לא חוקית.

התברר, כי הפרויקט נבנה על קרקע שייעודה לחקלאות, והוועדה המקומית אישרה את הבנייה במתן היתר "לשימוש חורג". עוד התברר, כי במהלך הדיונים בבית המשפט רשויות התכנון בכל הרמות - הן המקומית והן המחוזית - היו ערות ומודעות לפרויקט וכן לשיטת מתן היתרי הבנייה לשימוש חורג.

בעקבות פנייה של אחד השכנים לבית המשפט המחוזי בחיפה, פסק בית המשפט, כי ההיתר שניתן לא היה חוקי - שכן היתרים כאלה יכולים להינתן רק כשהפגיעה איננה פגיעה ניכרת.

עוד התברר, שקודם למתן ההיתר לא נעשו הליכי פרסום כמתחייב בחוק. ערעור שהוגש לעליון נדחה, לאחר שהשופטים הטיחו ביקורת ברשויות שאישרו את הבנייה האמורה או שידעו על כך ולא עשו מאומה על מנת למנוע זאת.

השופטת דורית בייניש אמרה, כי האישור האמור עוסק בצעד בלתי חוקי בעליל, ולכן אין לקבל את הערעור. יצוין, כי במצב דומה נמצאים מאות מבנים שהוקמו ביישובים דליה ועוספייה בשנים האחרונות על-פי היתרי בנייה דומים.