הכפר הירוק: הגיע הזמן לקבל החלטה

על עתיד 2,000 דונם של ריאות ירוקות יש רעיונות שונים ומנוגדים

פרק נוסף בביקורת מוקדש לאדמות בית הספר החקלאי הכפר הירוק, שעומדות מזה מספר שנים במרכזו של ויכוח - האם לשנות את ייעודן לבנייה או לשמרן כשטח ירוק פתוח. המבקר החליט שלא לחוות את דעתו בנושא, אולם בחר להמליץ למשרדי הממשלה לפעול לאלתר לקביעת עמדה ברורה בעניין וליישמה. שטח הכפר הירוק כ-2,000 דונם, מהם כ-1,600 דונם המוחכרים ממינהל מקרקעי ישראל, בחכירה לדורות, ועד 400 דונם בחכירה מתחדשת. אדמות הכפר נמצאות בשטחה של המועצה המקומית רמת השרון.

תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 5 למחוז תל-אביב, שטרם אושרה, מייעדת את שטח הכפר למוסדות ציבור, שטח חקלאי ופארק. שטח פי גלילות מתוכנן למגורים ולתעסוקה.

למועצת רמת השרון יש תוכנית שונה לחלוטין, לפיה היא מייעדת את שטח הכפר לאיזור למוסדות בעלי אופי ציבורי. בית הספר ומינהל החינוך מתנגדים לתוכנית, בטענה שהיא לא תואמה איתם, והיא תביא לחיסול הכפר כמוסד חינוכי. הטענה העיקרית היא, שכל ייעודה של התוכנית היא להפוך את השטח לבתי אוכל, שעשועים, מגורים ושירותים מסחריים.

גם הכפר הציע תוכנית משלו - הקמת מרכז בינתחומי ייחודי למדעי הסביבה והחינוך, בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל-אביב, המועצה המקומית רמת השרון ומינהל החינוך. בכפר חלוקות הדעות באשר לשיתוף הפעולה עם אוניברסיטת תל-אביב, ועד לסוף 2001 לא התקבלה החלטה מגובשת בנושא.

לוועדת השרים לענייני הפרטה היה גם כן רעיון, למכור את המקרקעין ליזמים במחירי שוק, ולהעביר את מכסות הגידול החקלאיות לבתי ספר אחרים.

בעקבות התנגדות משרד החינוך ההצעה נבלמה. לדעת המינהל לחינוך, אין לאפשר לגורמי נדל"ן אינטרסנטים לנגוס שטחים מכפרי הנוער, ויש להשאיר את האדמה כריאות ירוקות לשירות הציבור. המבקר, כאמור, ממליץ לכל הצדדים לקבל החלטה בנושא.