משרד השיכון שוקל לאשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש דירותיהם בלי מס שבח

בתנאי שלא יממשו אחוזי בנייה עודפים באמצעות רישום הערת אזהרה בטאבו

משרד הבינוי והשיכון הודיע, כי הוא שוקל בחיוב את הצעת ארגוני הדיור הציבורי, לאשר לדיירים לרכוש את דירותיהם מבלי לשלם מס שבח בעבור אחוזי הבנייה העודפים.

התנאי לכך הוא, שהדיירים יתחייבו שלא לממש אחוזים אלה באמצעות הערת אזהרה בטאבו. במקרה שהדיירים יבקשו לממש את האחוזים, הם יתבקשו להעביר למדינה את השבח כמקובל. משרד השיכון העביר את ההחלטה לייעוץ משפטי, לפני אישורה.

ההסכמה הושגה בין ארגוני הדיור הציבורי, ביניהם האגודה לזכויות האזרח, הקשת הדמוקרטית המזרחית, עמותת ידיד ואחרים, לבין משרד השיכון, במסגרת דיונים שמנהלים הצדדים בניסיונות להגביר את מכירת דירות הדיור הציבורי לזכאים. מפברואר 1999 רכשו הדיירים 16,180 דירות, מתוך 100 אלף דירות הדיור הציבורי (כ-16%).

עוד הוסכם, שמשרד השיכון ינחה את חברות הדיור הציבורי לפרט לכל פונה את נוסחת החישוב של מחיר הדירה, על פי מספר שנות ותק, חישוב ההנחה ועוד, וזאת בעקבות תלונות של דיירים לפיהן החברות, ביניהן עמידר ועמיגור, מסרבות לעשות זאת, ומקשות על הדיירים את רכישת הדירות.

משרד השיכון הביעה תמיכה בעוד שורה של דרישות, ביניהן אי פיצול דירות מאוחדות במקרה שבו משפחה התגוררה בשתי דירות סמוכות. חוק הדיור הציבורי מחייב את הפיצול והחזרת דירה אחת.

עוד הוסכם, שמשרד השיכון יקים נציבות לתלונות הציבור, שאליה יוכלו הדיירים לפנות במקרה שהחברות המשכנות לא יסכימו לשפץ את הדירות, כפי שקובע החוק. לטענת הדיירים, החברות מתחמקות מחובתן לתקן את הליקויים בתוך 60 יום, ומתנות זאת בהחזר חובות הדייר.

עוד התחייב משרד השיכון לתבוע מהחברות המשכנות למלא אחר החוק הקובע, שדייר ממשיך ישלם שכר דירה כפי ששילם קודמו, במשך שנתיים מיום פטירת הזכאי. לטענת הארגונים, עמידר דורשת מהדייר הממשיך לחתום על חוזה שכירות חדש, ובו נקוב שכר דירה גבוה יותר, ובכך נוצר לדייר חוב יש מאין.

עוד דרשו הארגונים ממשרד השיכון, לאפשר לדיירים להשתתף בדיונים הקובעים את זכויותיהם לרכישת דירה.