קרית בית הכרם: דברים כדורבנות בדעת המיעוט

גם מי שלא תבע פיצוי בגין ירידת ערך כתוצאה מתוכנית, ישלם היטל השבחה כשיעלה הערך שוב

שניים רכשו מגרשים סמוכים. האחד, נקרא לו מר בוזגלו (ע"ש מבחנו המפורסם של הנשיא ברק), והשני מר זכות (מכיוון שידוע הוא כמי שמדקדק בזכויותיו). שני המגרשים נרכשו באותו מועד, ובאותו שווי, נניח 100 לכ"א. לימים הכינו רשויות התכנון תוכנית חדשה, הפוגעת בשוויים של המגרשים, וירד שוויו של כ"א מהמגרשים כדי 70.

מר זכות, שמקפיד לקרוא מדי יום את המודעות העוסקות בתכנון ובנייה, ואף קורא, באופן אובססיבי, את ילקוטי הפרסומים, גילה מייד כי אושרה תוכנית פוגעת, וחש והגיש תביעה, במועד שקבע המחוקק (3 שנים מתוקפה), ובסופו של יום קיבל פיצוי של 30, כדי פגיעתו.

מר בוזגלו, לעומת זאת, שלא היה מצוי ברזי התכנון, וילקוט הפרסומים אינו הז'ורנל המצוי בביתו, לא ידע על התוכנית הפוגעת (ואין כל חובה שבדין לידעו בכך) וכך חלפה לה תקופת ההתיישנות.

חלפו ימים, וחודשים ושנים, ונמלכו ועדות התכנון והחזירו עטרה ליושנה ואישרו תוכנית שהחזירה שווי כ"א מהחלקות כדי 100.

עתה נדרשו גיבורינו לשלם היטל השבחה, שהרי, כך נאמר להם, העלתה התוכנית המשביחה את שווי כל מגרש ממגרשיהם מ-70 ל-100. דהיינו ב-30, והרי החוק מחייבם לשלם כדי מחצית עליית השווי כהיטל.

אשר למר זכות, הרי שהיה מלא סיפוק. הרי קנה ב-100 ונותרה לו חלקה בשווי 100, ובמהלך השנים קיבל 30 (כדי הפגיעה) ושילם 15 (היטל ההשבחה) וכך, שבחישוב כולל, לא נפגעה חלקתו ואף קיבל סך של 15 בנוסף. מר בוזגלו נדרש אף הוא לשלם היטל השבחה. נזעק הוא - הכיצד. והרי (כך מר בוזגלו) קניתי ב-100 ועתה אמכור ב-100 ומדוע יושת עלי היטל השבחה.

שמע פקיד ההשבחה את מר בוזגלו, נאנח אנחה גדולה ואמר לו: מצטער, זהו הדין. קנית ב-100, תמכור ב-100 לא קיבלת כל פיצוי "בדרך" ועתה תשלם 15, ולהבדיל ממר זכות ש"הרוויח" 15, מר בוזגלו מוצא עצמו "מפסיד" 15, מהשווי המקורי.

הייתכן?

כן, לפי דעת הרוב בהרכב שופטי בית המשפט העליון בדנ"א 3768/98 קרית בית הכרם בע"מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים (פסה"ד העיקרי ניתן ע"י השופט אור, אליו הצטרפו השופטים לוין, מצא, שטרסברג-כהן וביניש).

לא, לפי דעת המיעוט של השופט חשין, אליו הצטרפה השופטת דורנר, שפסקה כי פירושו של הרוב הינו פירוש מפלה, פוגע בעקרון השוויון, אינו מתיישב עם התכלית לגבות מס אמת, שכן הוא מאפשר גביית היטל השבחה ביתר, ותוצאתו אינה ראויה. דברים כדורבנות - בוודאי, אך זוהי, כאמור, דעת מיעוט.

משרד יגנס טויסטר ושות' מתמחים בתכנון ובנייה ונדל"ן.