"עקוב אחרי": שרון מתכנן העברת המינהל למשרד ראש הממשלה

בעבר היה המינהל באחריותו במשרד החקלאות, במשרד השיכון ובמשרד לתשתיות לאומיות

ראש הממשלה, אריאל שרון, מתכנן להעביר למשרד ראש הממשלה את מינהל מקרקעי ישראל, ובשלב מאוחר יותר גם את מינהל התכנון.

במספר מפגשים שניהל שרון, בהם לקחו חלק פורומים שונים, ביניהם מנכ"לים של משרדי ממשלה, קבלנים, משקיעים ועוד, ביטא שרון לא אחת את מורת רוחו מתפקוד המינהל, ובעיקר מהבירוקרטיה הרבה שבאה לידי ביטוי בכל פעולותיו. לפני כשבועיים אף שקל שרון לפטר את מנהל המינהל, יעקב אפרתי, אך חזר בו מאוחר יותר.

יצוין, שהעברת המינהל למשרד ראש הממשלה היא רעיון אחד מתוך שורה של רעיונות, שהועלו בפני שרון בתקופה האחרונה על ידי גורמים שונים, שמתחו ביקורת רבה על המינהל.

מ"מ שר התשתיות, ח"כ נעמי בלומנטל, שמשרדה אחראי כיום על מינהל מקרקעי ישראל, מתנגדת למהלך ומציעה לשרון לשקול שוב את הרעיון. לדבריה, משרד התשתיות עוסק במספר תחומים משיקים, ביניהם מים, הולכת גז, מחצבים, תשתיות חשמל ועוד, נושאים שכולם נושקים לעבודת המינהל. לדעתה, בשל סיבה זו אין להפריד בין הגופים.

לגבי הטענות הרבות המושמעות נגד אי יעילותו של המינהל והפגמים הרבים בתפקודו, אומרת בלומנטל, שלאחרונה קיבלה מועצת מקרקעי ישראל סדרה של החלטות, בעיקר בתחום העירוני, שישפרו את תפקוד המינהל.

שרון ידוע מזה כ-20 שנה כמי ששואף להכפיף את המינהל אליו. כשהיה שר החקלאות בממשלת בגין, המינהל היה שייך למשרד החקלאות; כשקיבל לידיו את משרד השיכון, העביר את המינהל אל אחריות משרדו, וכשנתפר עבורו תיק התשתיות ב-1996, הוא כלל שוב את ה"בייבי", המינהל, תחת אחריות המשרד החדש.

עם התפטרותו של ליברמן, חזר שרון שוב לתפקיד שר התשתיות, ומתוקף כך לאחראי על המינהל. גורמים בממשלה אומרים, ששרון ינסה להעביר את המינהל למשרד ראש הממשלה, לפני מינויו של שר תשתיות חדש. הגורמים מדגישים, ששרון היה אחראי מתוקף תפקידיו השונים על המינהל במשך שנים רבות, ולכן הוא אחראי במידה רבה לכשליו הרבים.

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל היחידה, לפי שעה, שניהל שרון, הוא הבטיח לנוכחים שהוא מתכוון להישאר בתפקיד עוד זמן רב. אמנם שרון מנוע מכל עיסוק בנושא הקרקעות החקלאיות, בשל היותו בעל חווה חקלאית, אך למרות זאת הצהיר לא אחת, שהוא רואה בתפקיד יו"ר מועצת מקרקעי ישראל תפקיד חשוב.

עוד אומרים הגורמים, שבאשר להעברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, עתה הקרקע פורייה לכך מתמיד. ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, ניסה אף הוא להעביר את מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, אך נתקל בהתנגדות נמרצת מצד שר הפנים, דאז, נתן שרנסקי, מצד שר השיכון דאז, יצחק לוי, ומצד שר התשתיות דאז, אליהו סוויסה, שהצליחו למנוע את המהלך.

כיום, אומרים גורמים בממשלה, התנאים להעברת מינהל התכנון נוחים הרבה יותר. שרנסקי אומנם מאמין שיש להעביר את המינהל למשרד השיכון, אך לא יתנגד באופן נחרץ למהלך, במיוחד לאור יחסיו הטובים עם שרון; טרם מונה מנהל מינהל תכנון במקומה של דינה רצ'בסקי, עובדה שתקל על המהלך; שרון משמש כשר התשתיות בפועל, והממשלה היא ממשלת אחדות לאומית. ההתנגדות היחידה צפויה מצידו של שר הפנים, אלי ישי.

קק"ל מסרה בתגובה: "על פי האמנה בין קק"ל למדינה, שינויים מסוג זה חייבים להיעשות אך ורק בהסכמה ותוך התייעצות". לדברי יו"ר קק"ל, יחיאל לקט, אין ספק שיש לבצע רפורמה כוללת ורה-ארגון בתחום מקרקעי ישראל, ובמסגרת הרפורמה ניתן למקם את המינהל במשרד ראש הממשלה. לדבריו, העברה טכנית בלבד לא תפתור שום בעיה, והיא מצטיירת כאקט פוליטי בלבד.

(ראו גם "עיתונים בארץ", עמ' 22).