בעקבות ועדת זיילר: חברות ביטוח הפסיקו לבטח מבני פל-קל ואת יזמיהם

1,100 מבנים עלולים להישאר בלי ביטוח כולל ביטוח אחריות מקצועית למתכננים

חברות הביטוח הפסיקו לבטח מבנים שנבנו בשיטת הפל-קל. כך מסר ל"גלובס" יו"ר חברת הביטוח איילון ובעליה, לוי רחמני. לדבריו, החברות החליטו על כך לאחר שוועדת זיילר פרסמה את דו"ח הביניים שלה על שיטת הפל-קל, שאישר כי מבני פל-קל מסוכנים לבטיחות, וחברות אינן מוכנות לבטח אותם.

רחמני מומחה לנושא מבנים בענף הביטוח והוא משמש כיו"ר ועדת רכוש והנדסה באיגוד חברות הביטוח.

לדבריו, איילון, מהמובילות בביטוח מבנים, החליטה להפסיק לבטח מבנים בשיטת הפל-קל, וכי ידוע לו כי גם בחברות אחרות המצב דומה. "איילון לא תחדש וגם לא תקבל ביטוחים למבנים שנבנו בשיטת פל-קל". רחמני ציין, כי חברות ביטוח ישלחו סוקרים לבניינים חדשים כדי לבדוק אם יש בהם תקרות פל-קל, ואז יסרבו לבטחם.

רחמני הזכיר, כי בארץ נבנו כ-1,100 בניינים בשטח כולל של כ-3 מיליון מ"ר עם תקרות פל-קל. להערכתו, מבנים אלו יישארו ללא ביטוח.

רחמני הוסיף, כי "אשתקד, לאחר אסון ורסאי, החלו מבטחי המשנה שלנו בחו"ל לשאול שאלות והורו לנו שלא לקבל ביטוחים חדשים בבניינים אלו. עד עתה יכולנו איכשהו לבטח את הבניינים, כי המידע בעניין הפל-קל היה בלתי רשמי. אולם עתה, לאחר שוועדה ממלכתית קבעה שהמבנים מסוכנים, אין לחברות הביטוח בארץ ולמבטחי המשנה בחו"ל ברירה אלא להפסיק לבטחם".

בעיה נוספת שהתעוררה, לדבריו, נוגעת לביטוח אחריות מקצועית של מהנדסים ואדריכלים, שתכננו מבנים בשיטת הפל-קל. החברות יסרבו לבטח מהנדסים ואדריכלים, וכתוצאה מכך לא יהיה מי שיכסה להם תביעות אשר יוגשו נגדם, במקרה שבניין עם תקרת פל-קל יתמוטט.