משרד הפנים יאמץ את המלצות דו"ח הביניים של ועדת זיילר בנושא הפל-קל

שר הפנים, אלי ישי, הודיע אמש (ג'), כי משרדו יאמץ את דו"ח הביניים של ועדת זיילר בנושא הפל-קל.

הממשלה אימצה את המלצות הדו"ח, שקבע, כי אין להתיר כל בנייה חדשה בשיטת הפל-קל, והטילה על שר הפנים לפעול למימוש קביעה זו, לרבות הנהגת שינויים מערכתיים. לפיכך החליטה הממשלה, כי ישי יקים מינהלה, שתהווה בסיס ארגוני לכל משימותיו של המטה המקצועי-הנדסי.

בראש מטה זה יעמוד ראש המכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון, פרופ' דוד ינקלבסקי, מנכ"ל מכון התקנים, זיוה פתיר, מהנדס שימונה בהתייעצות עם ארגוני המהנדסים, נציג ארגון מהנדסי הערים, נציג פיקוד העורף ומנהל האגף להנחיות תכנון במשרד הפנים.

בפגישה שקיים ישי עם הגורמים המקצועיים הבהיר, כי לדעת אנשי המקצוע במשרדו, משרד הפנים היה אחראי על הוצאת הנחיות ותקנות לגבי בנייה, אולם לא לגבי טיפול ביציבות מבנים שנבנו בעבר. עם זאת קבע ישי, כי לאור החלטת הממשלה יפעל לגיוס הכוחות המקצועיים ולביצוע הפעולות הנדרשות.

ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים, בראשות נשיא ביהמ"ש המחוזי בירושלים, ורדי זיילר, החליטה לאחרונה להגיש דו"ח ביניים עקב הסיכונים הכרוכים בהשארת המצב על כנו והסכנה הברורה שבשיטת הפל-קל. חברי הוועדה החליטו, שעל אף שטרם ניתן פתרון סופי לסוגיה, "המהירות במקרה זה היא יסוד דחוף", ולכן חובה להציג את העובדות.

המסקנות המעשיות העיקריות שעולות מהדו"ח הן איסור מוחלט להשתמש בבנייה חדשה בשיטת הפל-קל, והמלצה לבדיקה של כל תקרות הפל-קל הקיימות, כדי להעריך את יציבותן.