60% מהליקויים הם תוצאה מפיקוח כושל

חלק גדל והולך של רוכשי הדירות בודק את הדירות לפני הרכישה ולא מהסס לתבוע

לא כל החברות הקבלניות הפנימו את העובדה, שרוכשי דירות של היום שונים מאלו שלפני 30 שנה. בשל כך, רובם לא השכילו ליצור מנגנון מפותח יותר של תכנון, ביצוע הבנייה ושרות הלקוחות לאחר סיומה.

בעוד שבשנות ה-70 וה-80, רוב רוכשי הדירות נכנסו לדירתם "בשקט יחסי" וללא בדיקה מקיפה של המוצר אותו הם רכשו, הרי שבימים אלה אחוז משמעותי (כ-30%) של הקונים בודק את הדירה באמצעות חברות של מומחים, ולעתים אף תובע את הקבלן בגין הליקויים.

קשה למצוא רוכש דירה חדשה שלא קיבל עם כניסתו לדירה לפחות מס' עלוני פרסום שמציעים לו ביקורת הנדסית לדירתו, ו/או סוכני מכירות של החברות הנ"ל שהסבירו לו את חשיבות בדיקת הדירה ויתרונותיה.

בהגשת דו"ח מומחה על הליקויים, מנצל הדייר באופן מקסימלי את חוק המכר, המטיל את האחריות במלואה על הקבלן בכל הקשור לליקויי בנייה. לרוב מודעות הקונים מושפעת מריבוי הליקויים ומהתנהלות לא נכונה של הקבלן עם הדייר המתלונן על טיב הבנייה.

הסיבות לליקויים: לאחר ביצוע מאות של בדיקות בדירות פרטיות ומבני ציבור, אנו יכולים לחלק את ליקויי הבנייה לשלושה חלקים, לפי ההתפלגות הבאה:

* כ-30% מהליקויים הם בשלב התכנון, הנובעים בד"כ מחוסר ניסיון בביצוע ומחוסר ידיעה והבנת התקנים והחוקים. יצוין, כי ליקויים תכנוניים גוררים אחריהם תביעות לירידת ערך הנכס, שכן את רוב הליקויים התכנוניים לא ניתן לתקן. * כ-60% מהליקויים הם בביצוע, הנגרמים ברוב המכריע של המקרים כתוצאה מפיקוח כושל ולא מקצועי של מנהלי הפרויקט ומנהלי העבודה שאחראים על בקרת האיכות בפרויקט.

* כ-10% מהליקויים מקורם במוצרים וחומרים - שימוש במוצרים באיכות ירודה, או לחילופין בלאי ורמת שחיקה גבוהה של המוצרים והחומרים כגון ריצוף, כלים סניטריים, דלתות וכו'.

החברות הקבלניות מוצאות עצמן מתמודדות לעתים קרובות עם חוות דעת אלו, שמאלצות אותן להוציא כספים רבים כתוצאה מתביעות הדיירים לתיקון או פיצוי.

חשוב לציין, כי יש לקבלן את הזכות, מתוקף חוק המכר, החוק שעליו מתבסס גם הדייר, לתקן את הליקויים תוך זמן סביר מרגע קבלת ההודעה על הליקויים (ההודעה יכולה להיות גם אותו דו"ח ליקויים מטעם מומחה). כמו כן, זכותו של הקבלן לאמת את דו"ח המומחה של הדייר ולבדוק באמצעות מומחה משלו אם הליקויים שצוינו בדו"ח אכן קיימים, ואם התקנים שעליהם הסתמך המומחה של הדייר נותחו כהלכה. קבלנים הבוחרים להתעלם בצורה מופגנת מדו"ח המומחה עשויים למצוא דייר נחוש, שלא יהסס לפנות לבית משפט בתביעה לפיצוי בגין הליקויים.

דרך נוספת להתמודדות עם ליקויי הבנייה היא הגברת הבקרה עוד בשלב התכנון והפיקוח. כאמור, כ-60% מהליקויים נגרמים כתוצאה מפיקוח כושל ולא מספק. חשוב כי כוח העזר הנוסף בשטח יהיה מומחה לתקנים, לתקנות, לחוקים ולהמלצות שעליהם מסתמך המומחה של הדייר, ובכך להקטין את החשיפה של הקבלן/יזם לליקויים קטנים ואקוטיים. בנוסף, יש להקפיד על רכישת מוצרים וחומרים בעלי תו תקן בלבד. הקפדה על נושא זה עשויה לחסוך כסף וזמן יקר בהמשך.

בסופו של דבר, לקוח מרוצה משתלם הרבה יותר לחברה הקבלנית בטווח הקצר ובטווח הארוך, הן בחיסכון בתביעות והן בשמירה וטיפוח המוניטין של הקבלן.

הכותב הוא מנהל תחום בחברת אלמוגן איכות למגורים בע"מ.