ישי עומד להחליף 20 ראשי ועדות מרחביות לתכנון שכיהנו חמש שנים

ראשי ועדות: ימנה מקורבים * משרד הפנים: הנהלים נקבעו בעבר; המינויים יהיו מקצועיים

שר הפנים, אלי ישי, החליט להחליף כ-20 ראשי ועדות מרחביות לתכנון ובנייה וראשי ועדות ערר לתכנון ובנייה, לאחר שכיהנו בתפקידם יותר מחמש שנים. בעקבות החלטת ישי, החליטו ראשי ועדות בצפון לנקוט צעדים משפטיים נגד ההחלטה.

לטענתם, מרבית המועמדים החדשים לתפקידים של ראשי ועדות הם אישים המזוהים עם תנועות ש"ס והליכוד, והם יזכו לשכר זהה לזה שמקבלים ראשי רשויות מקומיות.

ועדת תכנון מרחבית היא ועדה שבה חברות מספר מועצות אזוריות. כדי למנוע חיכוכים בין המועצות השונות, קבע המחוקק, כי לראש ועדה מרחבית ניתן למנות גורם חיצוני, אובייקטיבי וניטרלי, שיהיה בכוחו ליישב, במקרי הצורך, את הפערים בין הצדדים ולשמש כמתווך.

בארץ פועלות 37 ועדות מרחביות. בראשן של שמונה ועדות מרחביות מכהן ראש רשות, ואילו בראש רוב הוועדות מכהנים ממונים מטעם משרד הפנים. רוב הממונים הם עובדי משרד הפנים, אך ישנם מספר מקרים של יושבי ראש חיצוניים.

עתירה הנוגעת לתפקוד הוועדות הוגשה השנה לבג"ץ. לטענת העותרים, מדובר בסכסוך שמשתק את עבודת הוועדה המרחבית לודים, שבה חברות שלוש מועצות אזוריות. המועצות טענו, כי עבודתה שותקה, מחודש דצמבר 1999, שבו מינה מנכ"ל משרד הפנים דאז וכיום מנכ"ל משרד השיכון, אבי מעוז, את מקורבו, ראם אזולאי, ליו"ר הוועדה.

ראשי המועצות - ראש מועצת גזר, פטר וייס; ראש מועצה מקומית חבל מודיעין, דוד טוביאנה; וראש מועצה אזורית עמק לוד, מנשה משה - עתרו לביהמ"ש העליון להביא לפיטורי אזולאי, בטענה, כי לאזולאי, מהנדס חשמל במקצועו, אין ניסיון בתחום התכנון והבנייה ולא ניסיון ניהולי. בג"ץ הורה למדינה להשיב לעתירה.

התנועה לאיכות השלטון טוענת, כי "כוונת ישי להחליף את ראשי הוועדות המרחביות בטרם נקבעו אמות מידה לנוהל הבחירה, כדרישת דו"ח מבקר המדינה, מעלה חשש למהלך מזורז, טרם שנת בחירות, שמונע משיקולים זרים ובלתי ענייניים".

התנועה ביקשה אתמול (א') מהיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, ומישי, לקבוע נוהל החלפה וקריטריונים לבחירת ראשי ועדות, ורק אחר-כך לבצע את ההחלפה. לטענתה, בכוונת ישי להחליף ראשי ועדות ממוצא ערבי או דרוזי ביהודים, מהלך, שמעלה תמיהות, ושיפגע באמון הציבור במשרד הפנים וברשויות המדינה.

אופן מינוי יו"רי הוועדות המרחביות קיבל ביקורת חמורה בדו"ח מבקר המדינה על משרד הפנים. הדו"ח קבע, כי חלק מיושבי הראש נבחרו כמינויים פוליטיים, בלי כישורים או השכלה מתאימים למילוי התפקיד החשוב. בחלק מהמקרים נדרשה תקופת חפיפה של כשנה, כדי להכשיר את היו"ר לתפקיד.

בתגובה לדו"ח הודיע ישי, כי ימנה ועדה שתקבע אמות מידה לבחירת יושבי הראש. אך עוד בטרם פורסמו המלצות הוועדה, החליט ישי להחליף יו"רים שכיהנו יותר מחמש שנים. כך, שגם ראשי הוועדות החדשים ייבחרו ללא קריטריונים, כמתבקש מדו"ח מבקר המדינה, וסביר להניח שרובם יהיו מינויים פוליטיים, ולאו דווקא מקצועיים.

גורמים במשרד הפנים אמרו בתגובה, כי ישי אימץ נהלים שקבעו קודמו בתפקיד, שר הפנים לשעבר, נתן שרנסקי, ומנכ"ל המשרד לשעבר, מעוז, כי יש להחליף כל חמש שנים את יושבי ראש הוועדות המרחביות, נוהל שאימצה בזמנה גם הלשכה המשפטית במשרד. לדבריהם, המינויים ייקבעו לפי שיקולים מקצועיים בלבד.