"פרופיל ת"א": הנדל"ן בעיר יציב ביחס לשוק הכלל ארצי

ראש העיר רון חולדאי, ומהנדס העיר דני קייזר, הציגו היום את תוכנית האב האסטרטגית של העיר, המאגדת בתוכה את היעדים וכיווני ההתפתחות, תוך שיתוף הציבור

ת"א שמרה על יציבות בשוק הנדל"ן במהלך שנות המיתון הקשות שעוברות על הענף, כך עולה מ"פרופיל העיר" שהוצג היום (א') בעיריית ת"א.

ראש העיר, רון חולדאי, ומהנדס העיר, דני קייזר, הציגו היום את תוכנית האב האסטרטגית של העיר - תוכנית המאגדת את היעדים וכיווני ההתפתחות, תוך שיתוף הציבור ובעלי עניין אחרים הפועלים בעיר, בנושאים כמו חברה, כלכלה, מבנה פיזי, איכות סביבה ועוד.

התוכנית מבוססת על תוכנית דומה שנעשתה בברצלונה וזכתה להצלחה גדולה, ולראשונה מוצגת בארץ. בתוכנית נטלו חלק 600 איש שחולקו ל-12 קבוצות מיקוד שכללו אישי ציבור, אנשי מקצוע, אמנים ותושבים מן השורה.

תוכנית האב מחולקת לשלושה שלבים, כשהראשון שבהם הוצג היום. בשלב זה הוצג "פרופיל העיר" על-פי מודל ניתוח אסטרטגי הבוחן יתרונות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. השלב הבא, שיוחל בו כבר בימים הקרובים, הוא שלב "חזון העיר", שיציג כיצד תיראה העיר בפועל.

שטחה של ת"א-יפו הוא 52 אלף דונם, מתוכם כ-16 אלף משמשים למגורים. במרכז העיר מרוכזות כ-74 אלף יח"ד, שבהן מתגוררים 122 אלף מתוך 359 אלף תושבי העיר, וכ-2.3 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה.

על פי הנתונים שהוצגו, שטחי המגורים מהווים 54% משטח הרצפה בעיר. השטחים הבנויים בעיר גדלו משנת 1973 ב-83%, לכ-22 מיליון מ"ר בשנת 2000. קצב התחלות הבנייה בעיר לא שונה מהמגמות הכלל ארציות. ת"א רשמה יציבות ביחס לשוק הנדל"ן הארצי.

מהפרופיל עולה, כי בשנת 1995, שהיתה שנת שיא לענף הבנייה בארץ עם 8.6 מיליון מ"ר, רשמה ת"א תוספת של 617 אלף מ"ר (7% מההיקף הארצי). לעומת זאת, בשנת 1999 נרשמו בארץ 6.1 מיליון מ"ר התחלות בנייה, 13% מהן בת"א (797 אלף מ"ר).

עוד עולה מהנתונים, כי 49% משטחי המשרדים בעיר מרוכזים במרכז העסקים הראשי (מע"ר), המתחיל מהמע"ר המסורתי בשדרות רוטשילד ויהודה הלוי, לאורך נתיבי איילון ועד לאיזור הבורסה ברמת-גן. עוד עולה, כי 70% משטחי הבנקים והמוסדות הפיננסיים מרוכזים באיזור זה.

על פי הנתונים, 53% משטחי התעסוקה בעיר משמשים לשירותים, בנקאות, ביטוח ונדל"ן. התעשייה מהווה רק 14% משטחי התעסוקה בעיר. דבר זה ממחיש את מגמת עזיבת החרושת את העיר, וכניסת שימושי המשרדים השונים.

שטחי המסחר בעיר מתפרסים על 1.3 מיליון מ"ר. במהלך העשור האחרון נרשמה ירידה של כ-10% בשטחי המסחר בעיר. במהלך עשור זה השלישו הקניונים בעיר את שטחם, ל-94 אלף מ"ר.

תופעה מעניינת שנרשמה היא משקלם הסגולי של שלושת השווקים בעיר - הכרמל, התקווה והפשפשים, המהווים רק 1.6% מכלל שטחי המסחר, אך מבחינת כוח המשיכה שלהם והשפעתם האורבנית הם תופסים חלק משמעותי בהרבה.