היזם מהליכוד מנופף בשמות של בכירים במפלגה

השר לאיכות הסביבה ובנו של ראש הממשלה מכחישים כל קשר לאתר הכרייה הבלתי חוקי הענק ליד אשדוד ואין ראיה לקשר כזה * האופן שבו היזם דורון שוסטר, חבר מרכז הליכוד, נופף בשמותיהם של אריאל ועמרי שרון, הוא דוגמה מהשטח לערבוב פוליטיקה-עסקים-שלטון

כשבודקים בשטח איך מתבטאת אווירת ההפקרות הפוליטית, מגיעים לסיפור כמו זה המובא כאן. ייאמר מיד: אין סימן או ראיה לכך שלראש הממשלה אריאל שרון, לשר לאיכות הסביבה צחי הנגבי, ולח"כ בקרוב עמרי שרון, יש קשר לפרשה הזו. אבל גם אם מדובר רק בפעיל ליכוד שמנסה לקדם אינטרסים פרטיים בכך שהוא מנופף מול עובדי מדינה בשמות מפוצצים של צמרת השלטון - גם כך הסיפור ממחיש את הבעיה.

אתה עומד על שפת הבור, ואי אפשר להאמין למראה. מאחורי מושב ניר גלים, בכניסה הצפונית לאשדוד, פעורה תהום בשטח של בערך 200 דונם ובעומק של 30-20 מטר. זהו אחד מאתרי הכרייה הפיראטיים הגדולים ביותר במדינה. במשך השנים האחרונות נכרו מהאתר למעלה מ-3 מיליון מטר מעוקב של אדמה. מחירו של מטר מעוקב כזה בשוק הוא לפחות 15 שקל, כך שמהאתר הפיראטי הזה יצא חומר בשווי של כ-50 מיליון שקל.

הקרקע, שפעם היו עליה פרדסים, היא קרקע חקלאית פרטית. האדמה שייכת לחברת "אפאם אשדוד בע"מ", בניהול שרונה, אריה ואיתן אבישר מתל-אביב.

לפני כארבע שנים, כשמחלף אשדוד יצא לדרך, החלה פעילות כרייה אינטנסיבית בשטח הזה. הכרייה נעשתה ללא היתר מהוועדה המקומית שורקות, וללא אישור כנדרש של הממונה על המכרות במשרד התשתיות הלאומיות.

בור כזה, מטבע הדברים, אי אפשר להסתיר. הוועדה המקומית שורקות ניסתה לעצור את הכרייה, אך לשווא. יו"ר הוועדה שורקות, משה קזולה, הביא להגשת כתב אישום נגד בעלי הקרקע וכן נגד נהגי משאיות, שנתפשו עם חומר כרייה בדרכם למחלף אשדוד ההולך ונבנה.

חלקו האחד של פסק הדין היה קנס של 20 אלף שקל, אבל חלקו השני חייב את הנאשמים להחזיר את המצב לקדמותו תוך שנה וחצי. הזמן עבר והבור נותר פעור. הנאשמים ביקשו וקיבלו אורכה למילוי הבור עד דצמבר 2003.

כאן נכנס לתמונה דורון שוסטר, איש נדל"ן מאשדוד. דורון שוסטר, בעבר חוקר פרטי, הוא חבר מרכז הליכוד, פעיל ידוע באשדוד ובעל קשרים מסועפים במפלגה. הוא היה מקורב לנשיא המדינה משה קצב (על-פי דיווח ב"ידיעות אחרונות", כשהורשע ב-96' בעבירת מע"מ טען לעונש, כי הוא עומד להתמנות למנכ"ל החברה לתיירות). שוסטר היה מקורב לאריה דרעי והפעיל קמפיין פרסומי בכותרת "חילונים למען דרעי". הוא נהג להתהדר בחברותו עם עמרי שרון ובקשרים עם ראש הממשלה אריאל שרון, ואיש ציבור מאיזור הדרום סיפר ל"גלובס", ששוסטר גרם לו להגיע לאירוע משפחתי בהבטחה שיושיב אותו בשולחנם של אריק ועמרי שרון. מצד שני שוסטר אומר, שהוא בעצם יותר קרוב לביבי נתניהו.

את הפתרון לבעיית הבור מנסה שוסטר לפתור בדרך רווחית. באמצעות חברה בשליטתו בשם "עמרי גיא", הוא מבקש להפוך את אתר הכרייה הבלתי חוקי בניר גלים למטמנה מסחרית של פסולת. שוסטר הגיש תוכנית ודוחף אותה במרץ.

התוכנית, בר/ש/429, התגלגלה לוועדה המחוזית מרכז, ושם היא נתקלה בהתנגדות של איגוד ערים לאיכות סביבה דרום יהודה. יצחק קוגמן הוא עובד מדינה מסור ואחראי. הוא מכהן בתפקיד מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה דרום יהודה, ועל עבודתו הוא זוכה לשבחים מקיר לקיר, בזכות גישתו העניינית והאופן הישיר וההגון בו הוא מבצע את תפקידו.

ב-21 באוגוסט אחר הצהריים, שלח יצחק קוגמן פקס לוועדה המחוזית מרכז, ובו כתב ההתנגדות הפורמלי של איגוד ערים דרום יהודה להפיכת הבור לאתר פסולת. הנימוקים העיקריים: באתר הפסולת "רתמים" הסמוך יש מקום לאשפה בדיוק מהרשויות ששוסטר מבקש להפוך ללקוחות שלו; מדובר בריבוי אתרי הטמנה באיזור מצומצם, המנוגד למגמות התכנון של צמצום אתרי אשפה באיזור המרכז; אתר פסולת פרטי מונע משיקולי רווח ואין יכולת לפקח עליו; יש חשש שהאתר יהפוך גם למטמנה של חומרים רעילים, ובסופו של דבר גם לא ישוקם כנדרש.

למחרת בבוקר, כך דיווח קוגמן, הוא קיבל טלפון נזעם מדורון שוסטר: מה אתה מכניס את האף שלך? אני יכול לדאוג שיפטרו אותך מהעבודה! יש לי קשרים עם שרים... אני יכול לדאוג שיסגרו לך את אתר רתמים...

עד אז לא התייחס קוגמן ברצינות לשמועות שהופצו באיזור, לפיהן עמרי שרון הוא לא רק מכר ומקורב פוליטית של שוסטר, אלא גם שותפו לעסקים, והשר לאיכות הסביבה צחי הנגבי הוא ידיד של דורון שוסטר, ואפילו נשיא המדינה משה קצב הוא ממקורביו של שוסטר. שוסטר, כך מעידים מכריו, לא מתנזר מזריקת שמות כבדים מצמרת הליכוד כאילו מדובר באחיו ממש.

ב-18 בספטמבר התכנסה הוועדה המחוזית מרכז, כשעל סדר היום, בין היתר, הבקשה של "עמרי גיא" להפוך את האתר למטמנת פסולת מוצקה. השם הזה, "עמרי גיא", תרם לשמועות.

לכאורה, לבקשה להכשיר את הכרייה הבלתי חוקית למטמנה רווחית, לא היה שום סיכוי. הבור הענק בניר גלים והבקשה להפכו לאתר פסולת הטרידו את הדרג המקצועי במשרד לאיה"ס. הסכנה לזיהום מי התהום ברורה לכולם. כאשר הבקשה של שוסטר התחילה את הגלגול שלה, כתבה בת שבע קופטש, מנהלת מחוז המרכז במשרד איכות הסביבה, ליו"ר הוועדה המחוזית מרכז (היוצא), אהרון חי-לוי:

"הליך זה נראה בעינינו פסול מעיקרו ויש להתנגד לו על הסף. הכרייה שלא על פי תוכנית ולא על פי דין היא פגיעה נופית מכוונת בקרקע חקלאית ובמערך השטחים הפתוחים במחוז, שיש בה רווח כפול לעבריין, בתחילה במכירת חומר הכרייה ולאחר מכן בגביית דמי הטמנה של פסולת גושית. לפיכך, משרדנו מתנגד לאישור אתרים לסילוק פסולת גושית יבשה שמקורם בכרייה לא חוקית.. אבקש להבהיר עמדה זו לחברי הוועדה המחוזית ולוועדות המקומיות".

לקראת פתיחת הישיבה הסתבר פתאום, שנושבות רוחות חדשות. משה קזולה, יו"ר הוועדה שורקות שבתחומה נעשתה עבירת הכרייה ללא היתר, דווקא המליץ לקבל את תוכנית אתר האשפה. גם המשרד לאיכות הסביבה הודיע לפתע לוועדה המחוזית: "דרוש דחוף אתר להטמנת פסולת מהסוג הזה". גם יו"ר איגוד ערים יבנה-אשדוד, שמשון שהרבני, המכיר את שוסטר, תמך באישור הבור הפיראטי כאתר פסולת, בנימוק של חיסכון לתושבי הסביבה, וזאת, כפי שהצהיר שהרבני בוועדה המחוזית, "מבלי להתעמק בסוגיה של איך הבור קרה".

על-פי העדויות שבידי "גלובס", במסדרון, לפני שהתכנסה הוועדה, התנפל שוסטר על המתנגד, יצחק קוגמן, במילים בוטות: אני אזיין אותך.. אני אקבור אותך.. יש לי קשרים עם שרים.. אני מחובר לעמרי שרון ואני שותף של עמרי שרון, אני אחסל אותך.. מי אתה בכלל? אני אדאג שעמרי שרון יפנה לחברי המליאה שיעיפו אותך מהתפקיד.

אם יש פרט אחד בפרשה זו שהוא מדאיג אפילו יותר מהצעקות של שוסטר על קוגמן, זה שאיש מבעלי התפקידים בוועדה המחוזית - ומדובר בפקידים בכירים ובראשי ערים שהם חברים בוועדה - אף אחד מהם לא התייצב להגנתו של קוגמן.

רק שהרבני, והדבר נאמר לזכותו דווקא בגלל שהוא חבר ליכוד המכיר את שוסטר ולמרות תמיכתו בהפיכת האתר למטמנה, מצא לנכון להתערב. "נכון", אומר שהרבני, "התערבתי והערתי לשוסטר על הצעקות וניסיתי להרגיע אותו".

עו"ד משה גולדברג, היועץ המשפטי של איגוד ערים לאיכות סביבה דרום יהודה, הגיע למקום האירוע בסוף הצעקות. הוא ביקש משוסטר לחזור בו ולהתנצל בפני קוגמן.

עו"ד גולדברג כתב ליועץ המשפטי לממשלה: "תמצית תשובתו של שוסטר היתה 'אינני חושש, שותפי למחפורת הוא עמרי שרון בנו של ראש הממשלה, רק בזכותי לא סגרו לכם את אתר רתמים. זו היתה בקשה שלי מראש הממשלה כאשר נפגשתי איתו בחוותו, על מנת שלא תפריעו לי בניר גלים. ביכולתי לסגור לכם את רתמים מיד'.

"לשמע הדברים, נחרדתי. להפתעתי הרבה, מסקר מהיר שערכתי בין הממתינים, שהוזמנו כבעלי עניין - רובם ככולם אנשי ציבור - הבנתי שהתמיכה בשוסטר ובבקשתו היא מקיר לקיר. לא מצאתי ולו מתנגד אחד להענקת "הפרס הגדול" על הישגיו ביצירת המחפורת הבלתי חוקית בניר גלים".

יואל לביא, ראש עיריית רמלה וחבר הוועדה המחוזית, אמר ל"גלובס": "אני לא הייתי שם כל הזמן ואני לא זוכר את הצעקות. שמעתי את השמועות על השותפות כביכול של עמרי שרון. לפני הדיון פנה אלי שוסטר ואמר לי שהוא חבר מרכז הליכוד והוא מבקש שאני אשתתף בדיון, ולאור הדברים האלה החלטתי לעזוב את החדר ולא להשתתף בדיון".

הדיון בוועדה המחוזית התפוצץ. קוגמן התלונן באותו יום במשטרה נגד שוסטר והעניין מצוי בחקירה.

דורון שוסטר, באמצעות משרד עו"ד בנימין לוינבוק, אומר כי הוא אינו מפעיל ולא הפעיל את אתר הכרייה בניר גלים, וכי התקשר עם בעלי הקרקע לצורך הקמת אתר פסולת מורשה, והוא פועל כחוק להשגת האישור. את צחי הנגבי הוא מכיר היכרות שטחית, אין לו היכרות אישית עם עמרי ואריאל שרון, הוא אינו מקורב להם ואין לו קשר עסקי כלשהו עם עמרי שרון, וממילא לא ביקש מאף אחד מהם להתערב בעניין האישור למטמנה. שוסטר מכחיש כי אמר את הדברים המיוחסים לו על-ידי יצחק קוגמן ועו"ד משה גולדברג, והדברים, לטענתו, גם אינם נכונים לגופם.

לגופה של הפיכת הכרייה הבלתי חוקית לעסק של מטמנת אשפה, נראה ששוסטר דווקא בדרך לניצחון. בתוכניות המתאר הארציות לכרייה וחפירה (תמ"א 14) ולאתרי פסולת (תמ"א 16), כבר יש כוחות הדוחפים להכשיר את הבור של שוסטר כמטמנת אשפה.

במסמך מדהים של מנכ"ל המשרד לאיה"ס, שמואל הרשקוביץ, שנכתב בתחילת דצמבר לקראת הדיון הבא בוועדה המחוזית, הופך המנכ"ל על ראשה את מדיניות המשרד לאיכות הסביבה, וכך הוא כותב על האתר של שוסטר: "אמנם לידתו של אתר הטמנה זה בחטא, אך עם זאת אין להתעלם מהצורך המקצועי האמיתי, ולכן יש צורך באישור המטמנה בכפוף לכל ההנחיות המקצועיות הנדרשות".

ממשרדו של השר צחי הנגבי נמסר, כי הוא אמנם החליט לסגור את אתר רתמים הסמוך, ויש צורך באתר חליפי באיזור, אך דורון שוסטר מעולם לא פנה לשר הנגבי ולשר לא היתה מעורבות בעניין.

עמרי שרון אומר, באמצעות עו"ד גיא לרנר, כי אין ולא היה לו שום קשר עסקי עם שוסטר. ל"גלובס" נודע, כי משנדרש שוסטר ע"י עו"ד לרנר להגיב לטענות של קוגמן ועו"ד גולדברג, הכחיש שוסטר את תוכן הדברים וטען, כי מדובר בטענה שקרית ובניסיון לסכסך בינו לבין עמרי שרון. ומה אומר היועץ המשפטי לממשלה על תלונת עו"ד גולדברג ועל תחושתו של עובד הציבור יצחק קוגמן? "הדיון בבקשה לשימוש חורג במחפורת להטמנת פסולת בניין טרם הסתיים", נמסר ממשרד המשפטים, "בנסיבות אלה איננו מוצאים בשלב זה עילה להתערבותנו בעניין".