החברה להגנת הטבע: הדיון בתוכנית הבנייה בן-שמן אינו חוקי ומנוגד לקריטריונים

ממסמך שהגיע לידי החברה להגנת הטבע עולה, כי בכוונת הוועדה המחוזית לדון בתוכנית בן שמן, בעקבות הדיון בתוכנית-אב בישיבתה הקרובה השבוע

החברה להגנת הטבע, באמצעות עו"ד ענת שני, פנתה אתמול (ב') לממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים, שוקי אמרני, בדרישה למנוע קיומו של דיון בלתי חוקי, לטענתה, בתוכנית בן שמן (גז14/479) בוועדה המחוזית מרכז, וכן למנוע מהוועדה לקבל החלטה כלשהי בעניין התוכנית-אב למזרח לוד.

ממסמך שהגיע לידי החברה להגנת הטבע עולה, כי בכוונת הוועדה המחוזית לדון בתוכנית בן שמן, בעקבות הדיון בתוכנית-אב בישיבתה הקרובה השבוע.

החברה להגנת הטבע טוענת, כי בחינת התוכנית-אב מעלה, שהיא אינה עומדת בקריטריונים הדרושים על מנת להיות מוגדרת ככזו. כך למשל, חסרה התוכנית כל התייחסות לבחינת חלופות, שירותים ציבוריים, שיקום מרכז העיר, שטחים פתוחים ועוד. יתרה מכך, נטען, תוכנית האב אינה תוכנית סטטוטורית, ועל כן אין לוועדה המחוזית כל סמכות לקבל כל החלטה בעניין.

במסגרת תוכנית-אב של לוד, יש להרחיב את העיר מזרחה, אל שטחים חקלאיים המוגנים בתוכניות מתאר. המדובר בין השאר בשטח גדול שמקיף את המושבים בן שמן, גינתון ואחיסמך. בשטח זה מוצע להקים 18 אלף יחידות דיור, שמרביתן יהיו בתים צמודי קרקע.

הנימוק העיקרי לתוכנית הוא, שבנייה כזו תמשוך אוכלוסיות חזקות ותסייע לשקם את העיר לוד ולשמר את המאזן הדמוגרפי בעיר.

לגבי תוכנית בן שמן עצמה, טוענים בחברה להגנת הטבע, כי היא נדונה בוועדה המחוזית לפני 4 חודשים, וזו החליטה לדחותה משורה של טעמים תכנוניים עקרוניים. למרות זאת הגישו הרשויות בקשה לדיון חוזר בתוכנית בן שמן.

בקשתם זו העלתה חשדות כבדים להתערבות בלתי חוקית של שרי ממשלה בהחלטות נציגיהם בוועדה, בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. לבסוף נדחתה הבקשה לדיון חוזר, בין היתר משום שלא הוצגו בפני הוועדה המחוזית נתונים חדשים המצדיקים דיון נוסף.

לטענת החברה להגנת הטבע, לא ניתן לראות בתוכנית-אב כל עילה לדיון מחודש בתוכנית בן שמן.

משרד הפנים מסר בתגובה: "ישנן דרכים מקובלות להביע התנגדות לתוכניות. הוועדה המחוזית היא גוף סטטוטורי המחליט על-פי שיקוליו לאשר או לדחות תוכניות, וכל גוף שהוא רשאי להגיש התנגדויות לוועדה כחוק".