עתירה: לבטל את העברת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד רה"מ

"ניגוד אינטרסים בשל אחריות משרד רה"מ על מינהל מקרקעי ישראל"

החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין ועוד שישה ארגונים, עתרו היום (א') לבג"ץ כנגד ראש הממשלה, אריאל שרון, שר האוצר, סילבן שלום, ושר הפנים, אלי ישי. זאת, בבקשה לבטל את החלטת הממשלה על העברת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד ראש הממשלה.

העותרים טוענים, כי ההחלטה להעביר את משרד התכנון באה בלי לקבל את אישור הכנסת, ערב הבחירות, תוך ניסיון לבצע מחטף לפניהן.

בשבוע שעבר החליטה הממשלה לאמץ את המלצות הוועדה הבינמשרדית לייעול המגזר הממשלתי. בין השאר, אומצה המלצה להעביר את מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד רה"מ. הוועדה המליצה להעביר את המשרד בנימוק, שכך יואצו הליכי התכנון, ותיפתר בעיית הכשלים התכנוניים במדינה.

העותרים טוענים, באמצעות עוה"ד דניאל פיש וענת שני, כי העברת מינהל התכנון מהווה העברת סמכות ממשרד הפנים למשרד ראש הממשלה. הסמכות להפעיל את מינהל התכנון היא חלק מהסמכויות הנחוצות לשר הפנים בתכנון ובנייה. לכן נטען, יש לקבל את אישור הכנסת להעברה שכזו.

עוד נטען, כי החלטת הממשלה פגומה, ומנוגדת לכללי הדמוקרטיה. נטען, כי מההחלטה אי-אפשר להבין אם בנוסף להעברת מינהל התכנון, מועברות לראש הממשלה כל סמכויות משרד הפנים על-פי חוק התכנון והבנייה, או חלקן.

טענה נוספת להצדקת הטענה לאי-סבירות היא, כי העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, בלי שיעברו גם סמכויות שר הפנים, על-פי חוק תכנון ובנייה, משמעה שיתוק עבודת שר הפנים ופגיעה בקידום הליכי התכנון.

עוד נטען, כי העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, שממונה בנוסף על מינהל מקרקעי ישראל, מעמידה את ראש הממשלה במצב אסור של ניגוד עניינים בין שני אינטרסים שלטוניים. מדובר בניגוד עניינים בין הגוף המקצועי במערכת התכנון - מינהל התכנון, לבין מינהל מקרקעי ישראל. לטענת העותרים, מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון צריכים לשבת בשני משרדים שונים, ותחת אחריות של שרים שונים. (בג"ץ 899/03).