החלטת ועדת הערר, הנדונה להלן, מביאה למצב בו מועצות דתיות פטורות ממס שבח
ומס רכישה, אך חייבות במס מכירה.
מועצה דתית המוכרת נכס מקרקעין שברשותה פטורה ממס מכוח חוק מיסוי מקרקעין,
כך נקבע לאחרונה בעניין המועצה הדתית בבאר-שבע נ' מנהל מס שבח (ו"ע 1005/01),
בפני ועדת ערר שליד בית המשפט המחוזי בבאר-שבע. העוררת, המועצה הדתית באר-שבע,
מכרה את זכויותיה בנכס ששימש כמקווה טהרה, וזאת לשם בניית מקווה טהרה אחר בבאר-שבע.
המשיב, מנהל מיסוי מקרקעין באר-שבע, דרש מן העוררת, כי תשלם את המס החל על
העיסקה בהתאם לחוק. העוררת ביקשה להיות פטורה מתשלום המס הן מכוח סעיף 61 לחוק,
הפוטר מוסד ציבורי מתשלום המס, והן מכוח סעיף 72 לחוק, הפוטר רשות מקומית מתשלום
המס. נציין, כי כיום תיתכן גם הטענה לפטור ממס מכוח הוראות השיחלוף שנקבעו
במסגרת הרפורמה במס.
מוסד ציבורי - מחלקת מוסדות ציבור ומלכ"רים לא הכירה במועצה כמוסד ציבורי.
העוררת טענה, כי למרות סירוב זה על המשיב להכיר בה כמוסד ציבורי. הוועדה קיבלה,
בעניין זה, את עמדת המשיב, לפיה אחר שנדחתה בקשת העוררת על ידי מחלקת מוסדות
ציבור ומלכ"רים, אין לה סמכות לדון בכך.
רשות מקומית - לטענת המשיב, סעיף 72 חל רק על רשות מקומית, ואילו העוררת אינה
רשות מקומית אלא תאגיד ציבורי. הוועדה קבעה, כי ניתן להכליל את העוררת בגדר
רשות מקומית ולפיכך היא זכאית ליהנות מן הפטור ממס, מכוח סעיף 72 לחוק, הפוטר
רשויות מקומיות מתשלום המס.
הוועדה מתבססת על האמור בפסק הדין שיצא מתחת ידי בית המשפט העליון (בג"ץ 353/66).
שם נקבע, כי מועצה דתית הינה רשות מקומית לעניין פסילת חברותו של אדם במועצה
המקומית, משום ששימש גם כראש המועצה הדתית. בית המשפט העליון מאפיין רשויות
מקומיות בארבעה סימנים: יחידות משפטיות בפני עצמן, נבחרות באופן עממי, בעלות
כוחות בלתי תלויים של מיסוי מקומי ובמידה מסוימת הינן בלתי תלויות. הוועדה
סבורה, בהסתמך על קביעתו של בית המשפט העליון, כי ארבעה סימנים אלו מתקיימים
במועצה הדתית.
כמו כן, פקודת הפרשנות קובעת, כי רשות המוקמת על פי חוק הקובע הוראות בדבר
הקמת רשויות של שלטון מקומי, הינה רשות מקומית. סיפוק צורכי דת הינו אחד מסממני
השלטון המקומי ועל כן עונה המועצה הדתית על הגדרה זו. למסקנה זו מגיעה הוועדה
גם על סמך הוראות חוק שירותי הדת, מהן עולה, כי המועצה הדתית נועדה לתת שירותי
דת אותם העניקה הרשות המקומית טרם נוסדו המועצות הדתיות. זהות פונקציונלית
זו מלמדת, כי המועצה הדתית ממלאת את מקומה של הרשות המקומית ועל כן יש לראות
בה רשות מקומית בפני עצמה.
כמו כן, בשונה מתאגיד ציבורי, הממונה על-ידי המדינה, מועצה מקומית הינה גוף,
אשר הרכב חבריו אמור לשקף את יחסי הכוחות הקיימים במועצת הרשות. זהו גוף פוליטי,
המכריע בשאלות של מדיניות, ועל כן אין לראות בו תאגיד ציבורי המוקם לצורך ביצוע
פעילות, אשר אין בה כל זיקה לשאלות של מדיניות.
לבסוף, לומדת הוועדה על אופייה של המועצה הדתית כרשות מקומית, מתלותה ברשות
המקומית הן מבחינה תקציבית והן מבחינת הדרישה לחתימת ראש הרשות המקומית על
חוזים בהם מתקשרת המועצה הדתית. שני אלו עומדים בניגוד לעמדה, לפיה המועצה
הדתית הינה תאגיד ציבורי, אשר מאפייניו הם יכולת התקשרות עצמאית ומימון עצמי.
תקצוב המועצה הדתית על-ידי הרשות המקומית מלמד גם, כי הטלת מס על המועצה הדתית
אכן עומדת בסתירה לתכלית החקיקה. הטלת מס על המועצה הדתית דומה להעברת כספים
מכיס אחד של אדם לכיס אחר של אותו אדם.
לדעתנו, נודעת חשיבות רבה לפסיקת הוועדה וכן להנמקה שניתנה בפסק דינה של הוועדה,
לפיה מועצה דתית תיהנה מן הפטור ממס שבח מכוחו של סעיף 72 (רשות מקומית) ולא
מכוח סעיף 61 (מוסד ציבורי). חשיבות זו נובעת מהשלכות הפסיקה דלעיל הן לעניין
מס רכישה והן לעניין מס מכירה.
מס רכישה - על פי תקנה 8 לתקנות מס רכישה, מחויבת רשות מקומית במס רכישה בשיעור
של 0.5% בלבד. לאור קביעת הוועדה, כי מעמדן של מועצות דתיות הינו כשל רשות
מקומית, הרי שמכאן ואילך יהיו מועצות דתיות זכאיות להנחה בתשלום מס רכישה ברכישת
זכות במקרקעין. במאמר מוסגר יצוין, כי גם מוסד ציבורי זכאי להנחה דומה.
מס מכירה - הנמקת הוועדה, לפיה אין להכיר במועצה דתית כמוסד הציבורי, תגרור
חיוב בתשלום מס מכירה. סעיף 2 לתקנות מיסוי מקרקעין (פטור ממס מכירה), מעניק
פטור ממס מכירה לרשימת עסקאות במקרקעין הפטורות מתשלום מס שבח לפי סעיפים מוגדרים.
בין אלו ניתן למצוא את סעיף 61 לחוק (פטור למוסד ציבורי) אך לא את סעיף 72
(פטור לרשות מקומית). כיוון שכך, הכרעתה של הוועדה, לפיה מועצה דתית אינה מוסד
ציבורי בטבעה, מונעת את החלת הפטור ממס מכירה. הקביעה לפיה מועצה דתית הינה
רשות מקומית אין די בה לעניין מס מכירה, הואיל, וכאמור, מכירה זכות במקרקעין
בידי רשות מקומית אינה פטורה ממס מכירה.
האמור ברשימה זו הוא על דעת הכותבים בלבד ואינו מייצג עמדת גורם רשמי כלשהו.
הכותבת היא מנהלת מחלקת מיסוי בינ"ל ומנהלת מחלקת מיסוי מקרקעין לשעבר בלשכה
המשפטית בנציבות מס הכנסה. הכותב הוא מנהל מחלקת שומת מקרקעין לשעבר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.