פורז: צריך להשאיר את מינהל התכנון במשרד הפנים, ויש לי מה לתת בתמורה

פורז לישי: שרפתם את כל המסמכים, או ששמרתם משהו? * ישי לפורז: אני חרד מאוד ממינויך

"הדברים נחתמו בשעת לילה מאוחרת תחת לחצים כבדים של מו"מ קואליציוני שהביאו אותנו לוותר על מינהל התכנון, דבר שלא היה צריך להתבצע", כך אמר היום (א') שר הפנים, אברהם פורז, בטקס חילופי השרים.

"יש לעשות הכל על מנת להשאיר את מינהל התכנון בידי משרד הפנים", הוסיף.

פורז מצוי היטב בנושא התכנון והבנייה, והוא שימש שנים רבות כיועץ המשפטי של ועדות לתכנון ובנייה מרכז ות"א. לדבריו, הכפפת מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון זה לצד זה לשר אהוד אולמרט, היא "ניגוד עניינים מובהק".

פורז הוסיף: "יש לי בהחלט מה להציע בתמורה למינהל התכנון. משרד התקשורת שנמצא תחת חסותי במשרד הפנים חשוב לי, אך בהחלט יש מקום לדון בשינויים מסוימים".

"שרפתם כבר את כל המסמכים, או ששמרתם משהו?" שיגר פורז לעבר קודמו, אלי ישי מש"ס. אמירה שסימנה בבת אחת את הפער בין שני הצדדים, בין שתי תפיסות עולם קוטביות.

פורז הבהיר, כי אין לו כל כוונה לבצע טיהור במשרד וכי הפקידות תמשיך בתפקידה. "אני לא רובספייר ולא באתי עם גיליוטינה, לא משנה לי אם העובד עם זקן, שפם, כיפה סרוגה או שחורה", אמר.

פורז לא הותיר ספק באשר לרגשותיו כלפי תיפקודו של ישי במשרד הפנים: "מעולם לא הספקת להיות חבר כנסת", אמר פורז לישי, "ישר נכנסת לתפקידי שר. אני טוחן את הכנסת כבר 14 שנה. אני לא שוכח שהעם היהודי היה זר בגולה, ולכן אאמץ גישה אנושית יותר, אוניברסלית. גיליתם קשיחות מיותרת".

נקודה נוספת אותה העלה פורז היא, כי לא תהיה לו כל בעיה לוותר על סמכויות ארכאיות לדבריו הנתונות בידי משרד הפנים, כגון הסמכות לסגור עיתון.

"במדינה דמוקרטית, אין כל היגיון בסמכות שכזו. מי שעבר על החוק יטופל על-ידי שלטונות החוק ולא על-ידי החלטה שרירותית של שר זה או אחר".

פורז הוסיף: "לו היה הדבר תלוי בי, היו נישואים אזרחיים לכל דורש, אבל ההסכם שלנו עם המפד"ל מאפשר הסדר נישואים רק לפסולי חיתון. הדור שלך, השר ישי, שירת בצבא. השאלה מה קורה עם הילדים שלך. חוק טל יבוטל, ואנחנו נחליף אותו בחקיקה אחרת, כדי שיותר ויותר אנשים במגזר הדתי ישרתו בצבא".

טקס חילופי השרים היה מלווה בעקיצות שהבליטו יותר מכל את הניגודים בין השר היוצא לשר שנכנס. "אברהם, חשוב שתבין את מהות השם.

אברהם היה היהודי הראשון שהכיר את בורא עולם. אני מקווה שמה שיוביל אותך הוא לא המצע של שינוי, אלא האברהם שבך", ניסה ישי לשכנע את פורז.

הדרך היחידה לשמור על זהות העם היהודי הוסיף ישי, היא על-פי ההלכה. "אימפריות קרסו והעם היהודי נשאר בגלל תורת ישראל. אני חרד מאוד מכניסתך לתפקיד, ומפגיעה בזהות היהודית".