תכנון בהתמוטטות

ארגון המהנדסים והאדריכלים מזהיר מפני פגיעה נוספת בענף נוכח החלטה חד-צדדית של הממונה על השכר לקצץ בתעריף התכנון * "התוצאה תהיה ירידה ברמה, עד כדי כשלים בתכנון"

משרדי תכנון מקצועיים ואחראיים יפסיקו לעבוד עבור משרדי ממשלה, למרות שאלו הם ספקי העבודה העיקריים במיתון הקיים. כך אומר אלדד ספיבק, יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים. הדברים נאמרים בעקבות הוראת הממונה על השכר, להוריד באופן חד-צדדי את תעריף השעות להעסקתם בפרויקטים ממשלתיים בשיעור של 10%.

ההורדה של 10% כוללת גם פגיעה במאות חוזים קיימים, שכבר נחתמו בין המדינה לבין משרדי תכנון, ובהם נקבע התשלום על תעריף של שעות עבודה. ההודעה בדבר שינוי תעריף השעות יצאה ממשרד האוצר ב-1 באפריל, ונכתב בה כי היא בוצעה "לאור המצב הכלכלי במשק".

לדברי ספיבק, הנושא הועבר לבדיקת היועצים המשפטיים של הארגון, ועל פניו נראה כי ההוראה "לא חוקית ובלתי אפשרית, ונראה כי יש כאן הפרת חוזים, שנחתמו עם משרדי הממשלה". ספיבק מבהיר, כי תעריף החשב הכללי מתעדכן אחת למספר חודשים, על פי המדד, כאשר העדכון האחרון בוצע ב-1 בינואר. "המדד לא ירד ב-10% מאז העדכון האחרון", קובע ספיבק ומוסיף כי "בשלוש השנים האחרונות לא הדביקו התעריפים את עליית המדד, ואף היתה בהם הפחתה ריאלית של 5%".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "אין בהחלטה זו משום הפרת חוזים והסכמים" וכי "בידי הממונה על השכר באוצר הסמכות לשנות את התעריפים האמורים, כל עוד הוא מוצא לנכון לעשות זאת, נוכח מצב תקציבי קשה. עם זאת, והיה וקודם להחלטה זו נחתמו הסכמים, שבהם נקבעו תעריפים שונים ונקובים בהם סכומים מפורשים, המדינה תעמוד מאחורי ההסכמים הללו".

לדברי ספיבק, ההוראה החדשה תגרום להמשך סגירתם של משרדי תכנון, שגם ללא ההורדה מתקשים להמשיך לתפקד. להערכתו, בשנה האחרונה נסגרו 200 מתוך 1,200 משרדי תכנון, פיקוח, ניהול ואדריכלות, ופוטרו מאות עובדים.

הסקטור מעסיק 20-15 אלף עובדים, כ-30% מהם עולים מרוסיה. בשלוש השנים האחרונות פוטרו בסקטור התכנון לפחות 2,500 עובדים. "נשחקנו עד דוק. יותר אי אפשר", מציין ספיבק, המעריך כי בתוך זמן קצר יפוטרו מאות עובדים נוספים.

ספיבק גורס, כי אם לא יתוקנו התעריפים, ייאלצו המתכננים להפסיק את עבודתם עם משרדי הממשלה, ו"נחפש את עתידנו בחו"ל. גם כך אנחנו מנסים לחפש אפיקים חדשים בעבודת ייעוץ בחו"ל, בשל המצב הקשה בארץ. קשה להבין את הראש של האוצר. מצד אחד מצהיר שר האוצר, כי יש לעודד את הסקטור הפרטי, שהוא הגורם היצרני וכבר תרם את חלקו להצלת המשק, ומאידך נוגש האוצר בסקטור זה, ולוקח ממנו ככל שרק אפשר".

בתגובה נמסר מהאוצר, כי "מטרתה של התוכנית הכלכלית לפתור בעיה קשה של גרעון תקציבי, כדי להביא להבראת המשק. לכן, יש צורך לבצע קיצוץ ראשוני נרחב, הנעשה בין היתר לטובת הסקטור העסקי".

"אם החלטת הממונה על השכר באה על רקע ניצול המצוקה של ענף התכנון ותפיסת המשרדים בגרון, זו החלטה חמורה מאוד, ונילחם נגדה בכל דרך אפשרית", מבטיח ספיבק. "אם נגלה, שעל פניו יש כאן מעשה לא חוקי או חד-צדדי, נפנה לערכאות".

ספיבק מציין, כי כבר היום מתחרים משרדי תכנון גדולים במכרזי המדינה על כסף, "ומורידים מחירים, העיקר להתקיים. התוצאה היא, שלא ניתן יהיה לעמוד בתחרות. במכרזי המדינה השכר נמוך בהרבה מהתעריפים הקיימים, ורמת התכנון הולכת ויורדת, עד כדי כשלים בתכנון, דוגמת גשר המכביה, או הגשר התורכי של הרכבת באזור המסילה לירושלים, שבשיטפון האחרון נשטף עם המים. לא חסרות דוגמאות נוספות".

ממשרד האוצר נמסר, כי "קודם להחלטה, הביא משרד האוצר בחשבון את נושא איכות הביצוע. אך לנוכח היקף ההיצע של נותני שירותים, שיש להם התקשרויות עם המדינה, אין לדעתנו חשש, שהורדת התעריפים אכן תביא לפגיעה באיכות".

ספיבק מתכוון לבקש את התערבותו של שר האוצר בדרישה לבטל את ההוראה. לדבריו, מנהל הארגון בשנתיים האחרונות קמפיין, שמנסה להסביר לאוצר, לחברי הכנסת ולגופים ממשלתיים את השחיקה בענף התכנון "בניסיון לשכנע. עד היום זה לא עזר".