כך קוברים את איחוד הרשויות

כמו תוכניות קודמות לאיחוד הרשויות, גם הנוכחית עשויה להישאר במגירה לאחר שאתמול הוחלט "לפצלה" מתוך התוכנית הכלכלית

שר הפנים, אברהם פורז, הודיע אתמול (ג') בישיבה משותפת של ועדות הכספים והפנים של הכנסת, כי נראה שתוכנית איחוד הרשויות המקומיות לא תיכלל במסגרת התוכנית הכלכלית שתובא לאישור הכנסת, מאחר שהוועדות העוסקות בנושא לא יספיקו לסיים את עבודתן.

בניגוד למה שפורסם, עוד לא הוחלט על כך סופית והליך הפיצול עדיין מחייב את אישורה של ועדת הכספים - הליך טכני לחלוטין. ואולם, לנוכח צורת עבודת הוועדה והלחצים הפוליטיים המופעלים על חבריה, עשוי ההליך להיות אפילו פשוט יותר.

על פניו, התוכנית עומדת כעת בפני צומת דרכים חשוב. אם אכן יפוצל איחוד הרשויות מהתוכנית הכלכלית, כנראה שתוכנית האיחוד תצטרף לשאר התוכניות שמצאו את עצמן קבורות במגירה.

למרות שמדובר בהליך טכני של הוצאת פרק מחוק התוכנית הכלכלית, עשוי אישורו להחזיר את הצבע לפניהם של ראשי הרשויות, ובראשם יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, שיצאו למלחמת חורמה בתוכנית. מסתבר של-150 ראשי רשויות יש יותר כוח מלכל ראש ממשלה או שר אוצר, לא משנה כמה חזקים הם יהיו.

עם אישור הפיצול, יוסר סד הזמנים שאיים להוציא את תוכנית האיחוד לפועל מיידית או כלשונם של לא מעט ראשי רשויות - "במחטף". כעת, יהיה לכולם זמן להמתין להחלטות הוועדות המיוחדות שדנות בנושא.

משמעות פיצול האיחוד מהתוכנית הכלכלית היא ברורה - הנחתת פטיש רב-עוצמה על תוכנית האיחוד - שתיקבר ללא מעט זמן. בכך השיגו ראשי הרשויות את מטרתם.

במשך כל העת ממשיכות הוועדות לדון ולאשר מקבצים לאיחוד, אך מטרת פורז היא לסיים את עבודות כל הוועדות ולהגיש את התוכנית כמקשה אחת. הצעת חוק התוכנית הכלכלית אמורה לכלול את הרשויות המקומיות שיש כוונה לאחדן. במקביל, מתקיימים שימועים לרשויות המתנגדות לאיחוד צפוי. השאיפה בתוכנית הכלכלית היתה להוציא את התוכנית לפועל לפני הבחירות המוניציפליות הקרובות, באוקטובר השנה. כנראה שלא תהיה כל אפשרות לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות והדבר יהווה מסמר נוסף בארון הקבורה של התוכנית.