בקשה לחייב את המדינה לפצות בעלי קרקע בפארק המתוכנן בהוד-השרון

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה: כל תושבי ישראל ייהנו מהפארק, ולכן עליהם לשאת בפיצוי

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מרחב הדרים מבקשת לחייב את המדינה לפצות את בעלי הקרקע בשטח הפארק הלאומי המתוכנן באיזור דרום הוד-השרון.

מדובר בשטח המשתרע מצפון לנהר הירקון עד לאיזור הבנוי בדרום הוד-השרון, בשטח כולל של 2,350 דונם. השטח שייך לבעלים פרטיים, מלבד 300 דונם שבבעלות המדינה.

על-פי תוכנית המיתאר המחוזית, על השטח אמור לקום פארק לאומי. מהעתירה שהגישה הוועדה המקומית מתברר, שתשלום הפיצויים לבעלי הקרקע בשל ירידת ערכה חלה על הוועדה המקומית, דהיינו על תושבי הוד-השרון.

לטענת הוד-השרון, הטלת נטל הפיצוי הנובע מהתוכנית על קופת ציבור תושבי הוד-השרון בלבד היא החלטה בלתי סבירה בעליל. הוועדה המקומית טוענת, כי מהפארק הלאומי עומדים ליהנות כל תושבי ישראל, ובעיקר תושבי גוש דן המורחב, אך בפיצוי ישאו רק תושבי הוד-השרון. מכאן, לדבריה, שהמדינה צריכה לשלם את עלות ההנאה האמורה.

עוד מבקשת הוועדה המקומית לשנות את התוכנית הקובעת איזור לנופש מטרופוליני, כך שלא תכלול את שכונת תל דן הקיימת באיזור כבר 20 שנה.

שינוי ייעוד איננו מאפשר כל בנייה למגורים או שירות לאיזורי מגורים. העתירה מעלה את האפשרות שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה כלל לא שקלה או בדקה את העניין פיזית, על אלו איזורים בדיוק חל שינוי הייעוד המטרופוליני החדש.

העתירה מכוונת כנגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה מחוזית - מחוז המרכז. את העתירה הגיש עו"ד גלעד הס. (בג"ץ 4573/03).