אילת: שטח השיפוט יוגדל ל-330 אלף דונם

תספח שטחים מחבל איילות; חלק משמעותי ייועד למגורים

הוועדה לאיחוד רשויות מקומיות קיבלה במלואה וללא סייג את בקשת עיריית אילת להגדיל את שטח השיפוט שלה באופן משמעותי, על חשבון שטחים הנמצאים כיום בשטח השיפוט של המועצה האיזורית חבל אילות. אילת תהיה לעיר שתקבל הכי הרבה שטחים מכל רשות מקומית אחרת בארץ. שטחה יגדל מ-80 לכ-330 אלף דונם. חלק משמעותי מתוספת השטח תיועד למגורים.

עיריית אילת פועלת מול משרד הפנים מזה מספר שנים להגדלת שטח השיפוט שלה. לאחרונה, ולקראת דיוניה המחודשים של הוועדה לאיחוד רשויות מקומיות, הגישה העירייה לוועדה עבודה מפורטת, ובה פירוט השטחים אותם היא מעוניינת לצרף לשטח השיפוט שלה.

רוב השטח של אילת מוגדר כשמורת טבע, ומכאן שלא ניתן לבנות עליו ולפתח אותו. משמעות הדבר היא, שבהעדר שטחים נוספים היה נעצר פיתוח העיר. משמעות נוספת היא, שכל פיתוח תיירותי או אחר שהיה נדרש לעיר (כגון שדה התעופה החדש), אמור היה להתבצע בשטחה של המועצה האזורית חבל אילות, דבר שהיה יוצר תלות והיה גורם לכך שחבל אילות היתה למעשה נהנית מ"הפירות" ומההכנסות של הפיתוח התיירותי באילת. כך אמר ל"גלובס" ראש העירייה, גבי קדוש.

באחרונה הגישה עיריית אילת למשרד האוצר "תוכנית לצמיחה כלכלית ופיתוח העיר אילת". קרקע נוספת לשטח השיפוט של אילת, אומר עוד קדוש, תהווה מנוף ליישום תוכנית הצמיחה של אילת ולהמשך פיתוחה הכלכלי-תיירותי של העיר.

לדברי קדוש, בכוונת העירייה להגיש בהקדם תוכנית מפורטת לפיתוח השטחים אותם יש כוונה לצרף לשטח השיפוט של אילת. תוכנית הפיתוח תכלול את שדה התעופה החדש וכן אטרקציות ופרויקטים תיירותיים נוספים. התוכנית שתכין העירייה לשימוש בשטחים האמורים תוכן באופן שלא יפגע במעמדו ובזכויותיו של קיבוץ אילות (המתוכנן להפוך ל"מובלעת" בתוך העיר אילת).

מיד עם פרסום הדו"ח המסכם של משרד הפנים, בסוף השבוע שעבר, ובו ההמלצות והשיקולים לאיחוד רשויות ושינוי גבולות ושטחי שיפוט, הורה קדוש למ"מ מהנדס העיר, אדר' יוני פרג'ון, להכין תוכנית מפורטת ובה כוונות ותוכניות העירייה לשימוש בשטחים שיסופחו לעיר, בהתאם להחלטת הוועדה לאיחוד רשויות מקומיות. התוכנית שתכין העירייה תכלול בין השאר:

* תשתיות מים וביוב.

* שטח המיועד לחקלאות ימית ביבשה, משום שעל פי הערכת העירייה חוות הדגים תאלצנה להפסיק את פעילותן בכלובים במימי מפרץ אילת, ולעבור לפעול מהיבשה. התוכנית תכלול אם כך גם סימון שטחים המיועדים לחפירת תעלות להובלת מי ים מהמפרץ לבריכות הדגים העתידיות ביבשה, ומהן בחזרה לים.

* מסדרונות תשתית לעקבה, למקרה שיחסי השלום בין המדינות יאפשרו שיתוף פעולה נרחב מהקיים היום. אחת האופציות היא טיהור מי הקולחין של עקבה במתקן הטיהור של אילת, ומכירת מי קולחין מטוהרים מאילת לעקבה, לצורך השקיית גידולים חקלאיים.

* פארק אטרקציות שישתרע על כ-150 דונם. בכוונת העירייה להקצות בפארק זה שטחים להקמת אטרקציות שונות לבני אילת, בדומה לחופי הים אותם מקצה העירייה מזה שנים רבות לבני אילת, לתקופה קצובה לצורך הפעלה.

לדברי קדוש, התוכנית תוגש כאמור לוועדת הכספים של הכנסת, כדי לשכנע אותה בנחיצות תוספת הקרקע לשטח השיפוט של העיר, בצדקת טיעוניה של העירייה בעניין זה, ובכך שהוועדה לאיחוד רשויות ושינוי גבולות של משרד הפנים צדקה בהחלטתה כאשר אימצה בקשת העירייה.