בדרך לניגוד עניינים

העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה תשים באותו סל את הגוף המקצועי במערכת התכנון ואת הגוף היזמי - מינהל מקרקעי ישראל

שינוי של 180 מעלות. רק כך ניתן לתאר את המהלך האחרון של שר הפנים, אברהם פורז, להעברה מיידית של מינהל התכנון לסמכות משרד רה"מ. פורז התנגד עד עתה נחרצות להעברת מינהל התכנון ממשרדו, ממניעים מקצועיים.

פורז התחרט על כך שוויתר במו"מ הקואליציוני לראש הממשלה, אריאל שרון, ואיפשר את העברת מינהל התכנון לידיו, לאחר שגילה שמינהל התכנון, יחד עם מינהל מקרקעי ישראל, עשויים לעבור מידי שרון לידיו של שר התמ"ת, אהוד אולמרט.

פורז שימש שנים רבות כיועץ המשפטי של ועדות התכנון במחוזות מרכז ות"א, ונחשב לאימתם של עברייני הבנייה. בעבר אף אמר, כי הכפפת מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון זה לצד זה תחת ידיו של אולמרט היא ניגוד עניינים מובהק. הוא גם הציע בעבר את משרד התקשורת בתמורה.

בקרבתו של פורז אומרים, כי בחודשים האחרונים טרפדו אנשי לשכת רה"מ כל מינוי שניסה פורז לקדם במינהל התכנון, ועל כן החליט לוותר עליו ולדרוש בתמורה את האחריות על משרד התקשורת, שהובטח לו. במשרד התקשורת אין שר מאז הבחירות, והוא מתנהל באחריות ראש הממשלה.

דווקא המומחיות של פורז בתחום התכנון מעצימה את הוויכוח על המהלך. הממשלה צריכה לקבל את אישור הכנסת; הוויכוח הציבורי וההתנגדות למהלך גוברת; עתירה לבג"ץ שהוגשה באחרונה נגד העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה; הקושי והמשאבים הדרושים לביצוע ההעברה.

העברת מינהל התכנון למשרד ראש הממשלה, שממונה בנוסף על מינהל מקרקעי ישראל, עלולה להעמיד את ראש הממשלה במצב של ניגוד עניינים בין שני אינטרסים שלטוניים. למעשה, מדובר בניגוד עניינים בין הגוף המקצועי במערכת התכנון - מינהל התכנון, לבין הגוף היזמי - מינהל מקרקעי ישראל.