מהנדסים: "חברות ביטוח מסרבות לבטח פעילות חיזוק מבני פל-קל"

כך כותבים המהנדס אלדד ספיבק, יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, וד"ר יואב סרנה, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, במכתב שהפנו אל מנכ"ל משרד האוצר, אוהד מראני

מהנדסים בישראל נמנעים מלעסוק בתיקון מבנים שהוקמו בשיטת הפל-קל, משום שחברות הביטוח המבטחות מהנדסים ואדריכלים בביטוח אחריות מקצועית אינן מוכנות לכלול בכיסוי פעילות לחיזוק מבני פל-קל.

כך כותבים המהנדס אלדד ספיבק, יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, וד"ר יואב סרנה, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, במכתב שהפנו אל מנכ"ל משרד האוצר, אוהד מראני.

ראשי הארגונים כותבים למראני, כי על פי הדו"חות של ועדת השופט זיילר, נבנו בישראל כ-3 מיליון מ"ר בשיטת הפל-קל. מבנים רבים שנבנו בשיטה זו הם מבני ציבור - בתי חולים, מוסדות ועוד. אין ספק, לדבריהם, כי יש צורך בבדיקה מקיפה של אותם מבנים אשר קיים חשש ליציבותם.

השניים טוענים, כי את הבדיקה יכולים לבצע רק מהנדסים מנוסים ובעלי יכולת גבוהה. אולם, הבדיקה לא תוכל להיעשות משום שחברות הביטוח הודיעו כי לא יספקו ביטוח אחריות מקצועית לפעולה זו. "חברות הביטוח מסבירות את סירובן לספק את הביטוח בכך שמבטחי המשנה בחו"ל מודעים לנושא הפל-קל, ואינן רוצות לספק את ביטוח המשנה לחברות הישראליות", ציינו.

ספיבק וסרנה אומרים, כי נוצר "כשל ביטוחי" המחייב את המדינה להיכנס לעובי הקורה. אסון אולמי ורסאי מהדהד היטב בתודעה של הישראלים. אין להעלות על הדעת כי מבנים שהוקמו בשיטה זו לא יבדקו כדרוש, אמרו. השניים מבקשים להיפגש עם מראני לשם הצגת חומרת המצב ומציאת פתרון הולם לבעיה, לרבות אפשרות של ביטוח באמצעות חברת ענבל הממשלתית.