איגוד כיבוי אש: עדיף שהשטחים האקסטריטוריאליים יעברו לחיפה

טפסר בכיר ריבק: אסור בשום מקרה לאפשר הקמת מועצה תעשייתית, ויש לבטל את מעמד רשות הכבאות שניתן לבתי הזיקוק

מפקד מכבי אש באיזור חיפה, טפסר בכיר משה ריבק, הודיע לפני מספר ימים במפתיע לוועדת החקירה הדנה בנושא השיוך העתידי של השטחים האקסטריטוריאליים במפרץ חיפה, כי הוא תומך בהעברת השטחים לאחריות עיריית חיפה. בכך הוא עורר את זעמן של הרשויות המקומיות בקריות ובסביבה.

ראש עיריית נשר, דוד עמר, אף תקף ישירות את ריבק, במהלך הישיבה האחרונה של ועדת החקירה. ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ, שנכח בדיון, העדיף לא להתייחס לכך. יצוין, כי גופים דומים כמו איגוד ערים איזור חיפה לאיכות הסביבה סירבו להביע עמדה לאיזו רשות מקומית רצוי להעביר את השטחים האקסטריטוריאליים, הכוללים, בין היתר, את בתי הזיקוק ואת המפעלים הכימיים והפטרוכימיים. לדברי עמר, אין זה מסמכותו של ריבק להתערב בנושא.

גורמים בעיריות באיזור אמרו, כי יש לשים לב לכך שמפקד מכבי האש באיזור כפוף לאיגוד ערים איזור חיפה שירותי כבאות, המשתייך לכל היישובים באיזור, כולל חיפה, הקריות, נשר וטירת כרמל, ועל כן היה יותר סביר שריבק היה שומר על אובייקטיביות לגבי זהות הרשות המקומית שתקבל את השטחים.

במכתב ששיגר ריבק לוועדת החקירה נכתב, כי "לכל ידוע כי איזור המפעלים והקרקע המיועדת לתעשיות ואחסון חומרים מסוכנים רוויה בסיכוני אש ובסיכונים סביבתיים רבי עוצמה, שעם התרחבותם והוספתם של מפעלים ומתקנים נוספים ייגבר סיכון זה. לכל אורך השנים מוטרדים אנו מהסיכונים הנ"ל, וכבר לפני זמן רב, בעת עריכת התב"ע לקרקעות הצפון, עמדנו על קבלת קרקע באיזור זה שתיועד לתחנת כיבוי. נושא זה נדון בפני הנהלת האיגוד ויו"ר האיגוד, רמי דותן, הינחה אותי לפנות אליכם ולהביע את עמדת האיגוד, השוללת את הקמתה של מועצה תעשייתית".

עוד כותב ריבק, כי "לא יעלה על הדעת שקבוצת מפעלים בעלת סיכונים מיוחדים תהנה ממעמד אחר ושונה מסוג של תעשיות. מנסיוננו רב השנים בפיקוח על מפעלים אלה למדנו את הקושי לאכוף עליהם ביצוע של סידורי כבאות, שלא לדבר על כך כי המפעלים בונים בהיקפים נרחבים ללא קבלת היתר בנייה כדין, למרות שכבר כיום הם נדרשים לכך. אנו משוכנעים שרק מהלך פעיל של רשות עירונית כדוגמת עיריית חיפה, לה מנגנונים מנוסים של רישוי ופיקוח על הבנייה, ומחלקה לרישוי עסקים הנתמכת על-ידי יועצים משפטיים, יכולה להוות מענה נכון להבטחת הבטיחות במפעלים אלה.

"אנו עומדים על כך שבתחום קרקעות אלו לא יפעלו שתי רשויות כיבוי באותו מעמד סטטוטורי, ובמהלך תקרית יהיה הפיקוד נתון לשירותי הכבאות בחיפה".

ראש עיריית נשר, דוד עמר, תקף את ריבק ואמר: "מי הסמיך אותו לתמוך בחיפה? האם האיגוד כולו החליט על זה? אחרי הכל, האיגוד מייצג את כל הרשויות באיזור, ולא רק את חיפה. האם ליתר הרשויות אין מחלקות פיקוח ואין בית משפט עירוני?"