הישוב החדש של אפי איתם ועוזי קרן

קדמת כנרת, אחד היישובים המתוכננים, אמור לקום על אדמות קיבוץ עין גב, שאחד מחבריו הבולטים הוא יועץ ראש הממשלה להתיישבות עוזי קרן, קיבוץ בו גדל ובו גרה משפחתו של שר השיכון אפי איתם

מדינה קטנה. איפה שתזרוק אבן, תמצא חבר מביא חבר. הנה עובדה התיישבותית אחת קטנה: לשניים מבין שלושת הדוחפים הגדולים לשרשרת היישובים החדשים - ראש הממשלה אריאל שרון, שר השיכון אפי איתם, ואיש הביצוע עוזי קרן, יועץ ראש הממשלה להתיישבות - יש זיקה אישית-משפחתית לאדמות קיבוץ עין גב, שם מתוכנן לקום לו לתפארת היישוב קדמת כנרת.

שר השיכון אפי איתם, מפד"ל, היום ממושב נוב ברמת הגולן, גדל ובגר בקיבוץ עין גב. אמו אסתר פיין ובני משפחה אחרים עדיין חברים בקיבוץ. עוזי קרן, היום יועץ ראש הממשלה ליישובים חדשים, פעם קצין שיריון, מנכ"ל תנועת "הדרך השלישית" שקראה לשמירה על רמת הגולן בגבולות ישראל, מנהל "הדיקלאים"- התאגדות מגדלי התמרים, איש ההתיישבויות וההתנחלויות - הוא חבר ותיק מאוד ופעיל במיוחד בקיבוץ עין גב, וחי בו גם היום עם בני משפחתו.

עין גב, שעל חופה המזרחי של הכנרת, ידוע בתנועה הקיבוצית כאיטי, שמרני משהו. כשהתנועה נסחפה בלהט ההפרטה, קיבוץ עין גב בחר להפריט את המזון בלבד, יותר בגלל הקצב, פחות בגלל אידיאולוגיה.

כשהחברים בסביבה נכנסו לתנופת תכנון ובנייה של שכונות מגורים, לפי החלטה 737, קיבוץ עין גב המשיך לנוע בקצב גלי הכנרת, מרוצה ממה שיש - בננות, חברת שיט, כפר נופש, מסעדת דגים, תמרים ועוד.

כשקיבלה ממשלת אהוד ברק, ב-1999, את ההחלטה (5007) להקים יישוב נוסף במורדות הדרומיים-מזרחיים של הכנרת, הדאגה היחידה בעין גב היתה ירידת מפלס הכנרת. כשבא אריאל שרון במקום ברק והתקבלה החלטה על 14 יישובים חדשים, שהתחלפה לאחרונה ל-30, וכשהמועצה האיזורית עמק הירדן העדיפה את הקמת תל קציר ב' על אדמות קיבוץ תל קציר, המשיכו בעין גב לשחות חזה מתחת למים.

אבל קיבוץ תל קציר, שכבר היה שבוי בקסם שכונת מגורים הצמודה לקיבוץ, התנגד ליישוב החדש, כי חשש שזה יפגע באיכלוס השכונה. עוזי קרן, אומרים, התעקש על תל קציר והתנגד לאופציה של עין גב, קיבוצו. אלא, שהמועצה האיזורית קיבלה את טענות תל קציר והגיעה למסקנה, שהמקום הסביר היחידי הוא קדמת כנרת, יישוב המתוכנן בחלקו על אדמות הבעל של עין גב, המשמשות קרקע מרעה למגדלי הבקר של רמת הגולן.

מה יקבל הקיבוץ של אפי ועוזי עבור הקרקע, בחכירת מינהל, שימסור לטובת היישוב החדש?

באופן רשמי טרם הוחלט. באופן מעשי, מאחר וצפוי כי יישמר עקרון התמורה הכספית לפי ערך השימוש היום, אדמת בעל, ואין מדובר בהרבה כסף, הרי ההעדפה הראשונית של הקיבוץ היא קבלת אדמות חליפיות. בכל מקרה טרם נקבעו התמורות. נעקוב.