"החלטת בג"ץ הפכה את הדמוקרטיה לאנרכיה!!! לפיה סגן צעיר יכול לטרפד החלטת ממשלה"

ארז אלטשולר, העוסק בקידום הקמת יישובים חדשים, פנה לראש הממשלה במכתב בעל סגנון מדהים, וזו הצעתו: "יש לוודא כי "דעתם האישית" של נציגי השרים תהיה חופפת את עמדות השרים ומשרדיהם, ובמידה ולא, יוחלפו הנציגים בדיונים הספציפיים ע"י נציגים אשר "דעתם האישית" כן תואמת!!!"

ארז אלטשולר, שהועסק כיועץ חיצוני על-ידי אגף תכנון ופיתוח במינהל מקרקעי ישראל, מעורב בקידום יישובים חדשים, ובאופן ספציפי בחרוב הגליל ויששכר. אלטשולר מקורב לכמה ראשי ממשלה, וכשיש לו בעיה הוא לא מהסס לפנות ישירות ללשכה.

להלן המכתב של ארז אלטשולר לאריאל שרון:

"הנדון: הצבעת חברי ועדה מחוזית חיפה בניגוד להחלטת הממשלה להקמת היישוב חרוב הגליל ויששכר.

"אתמול ה-17.6.03 נערך דיון בוועדה המחוזית חיפה על הפקדת תוכנית מתארית ליישובים החדשים "חרוב-הגליל" ו"יששכר".

"לאחר דברי פתיחה והצגת הנושא ע"י שלמה חבר, ראש מועצה איזורית זבולון, הסברתי לחברי הוועדה את כל התהליך שעברו שני היישובים החדשים וכלה בהחלטת הממשלה. הדגשתי בפניהם, כי תפקידם איננו להחליט האם להקים את היישובים הנ"ל, והם אינם "סמכות על" מעל הממשלה.

"הבהרתי כי תפקידם הוא לבחון על פי חוק התכנון והבנייה כיצד ליישם את החלטת הממשלה. בפני הוועדה הוצג אף מכתבו של עוזי קרן בנושא.

"במהלך הדיון טרח נציג החברה להגנת הטבע (הכותב טעה, מדובר בנציג רשות שמירת הטבע - מ.ל) להבהיר לחברי הוועדה, כי על פי החלטת בג"ץ וחוות דעת משפטית הם רשאים להצביע לפי שיקול דעתם ולא לפי מדיניות המשרד אותו הם מייצגים.

"במהלך הדין הסגור שנערך בתום הדיון הפתוח העלה יו"ר הוועדה, אדם קולמן, הצעה לדחיית הבקשה להקמת היישובים הנ"ל, היות והם בניגוד לתמ"אות. משהסתבר כי הצעה זו מרחיקת לכת ולא תעבור, העלה הצעה שנייה שהתקבלה, אשר דרשה להביא חלופות חדשות פלוס תסקירים. המשמעות המעשית: "קבורת חמור" לבקשה להקמת היישובים הנ"ל, היות ותהליך כזה פירושו דחיית הדיון בשנה עד שנתיים לפחות.

"אריאל שוורצמן, נציג המינהל, העלה הצעה שלישית, אשר הייתה אמורה להיות תוספת להצעתו של אדם קולמן האומרת כי: "הוועדה המחוזית רואה בחיוב את הקמת שני היישובים הנ"ל". התוספת הנ"ל הייתה אמורה לשנות החלטה קודמת של הוועדה על פיה: אין להקים יישובים חדשים במרחב אלא לעבות קיימים, ולפתוח פתח להמשך התהליך הסטטוטורי, כולל הליכים לקראת הקמת מחנות זמניים כפי שהוחלט בוועדה הבין-משרדית.

"התוספת הנ"ל "נפלה" בהצבעה של ,8:8 כאשר במצב תיקו ליו"ר הוועדה זכות ל-2 קולות, ואז אדם קולמן הצביע פעמיים נגד והתוספת נפלה.

"לתדהמתי הרבה, נציגי שלושת משרדי הממשלה, אשר עמדת השרים והמנכ"לים העומדים בראשם נחרצת בעד הקמת היישובים הנ"ל, הצביעו נגד: ביטחון, תחבורה ותיירות.

"במהלך 48 השעות האחרונות פעלתי אינטנסיבית אל מול המשרדים הנ"ל וגורמים אחרים על מנת לשנות את הגזירה.

"במשרד התיירות (בני אילון בחו"ל) - עוזר השר קרא לנציג המשרד צימרמן והנ"ל הסכים לכתוב מכתב ליו"ר הוועדה אדם קולמן לשינוי הצבעתו, ואולם היועמ"ש של המשרד עצר את התהליך בטענה כי הדבר איננו קביל. "במשרד התחבורה, אביגדור ליברמן בחו"ל - יחזור רק מחר בערב מחו"ל, ואז אטפל בנושא מולו.

"את הצבעת נציג משרד הביטחון אני רואה בחומרה יתרה. בכל הדיונים שנערכו עד כה, עמדת משהב"ט ואג"ת היו בעד הקמת הישובים הנ"ל, והנה לדיון מופיע סגן צעיר מאג"ת ומצביע נגד. כאשר נציג המינהל במהלך ההצבעה קורא לעברו: "מה אתה עושה?!.. הרי עמדת שר הביטחון, הרמטכ"ל והממונים עליך באג"ת בעד?!..", עונה לו הסגן: "אבל יש לי דעה משלי!!!". הנושא נמצא כעת בבדיקה אינטנסיבית במשרד הביטחון ואג"ת.

"לסיכום:

"* אני יכול לומר כי החלטת בג"ץ הפכה את הדמוקרטיה לאנרכיה!!! לפיה סגן צעיר יכול לטרפד החלטת ממשלה.

"* אני פועל כעת לעריכת דיון חוזר על פי סעיף 11/ד'.

"* יש לדרוש מהשרים והמנכ"לים, כי בעת דיונים מהותיים בנושאים הקשורים ביישום החלטות ממשלה - יש לוודא כי "דעתם האישית" של הנציגים תהיה חופפת את עמדות השרים ומשרדיהם, ובמידה ולא, יוחלפו הנציגים בדיונים הספציפיים ע"י נציגים אשר "דעתם האישית" כן תואמת!!!

"* יש לשקול העברת אישור הקמת הישובים החדשים מהוועדות המחוזיות לוועדה לתשתיות לאומיות".

עד כאן המכתב של ארז אלטשולר. מומלץ לקרוא אותו שוב, כי בהחלט ייתכן שזו כבר כעת רוח הדברים בוועדות התכנון.