"מרד" בולנת"ע: "תוכנית שתידחה תועבר לדיון במועצה הארצית"

חברים בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים: הוועדה 'תוקעת' תוכניות רבות

"מרד" בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע): חברי הולנת"ע יוזמי המרד אומרים, כי כל תוכנית שלא תאושר בוועדת המשנה תגיע לדיון במליאת המועצה הארצית. לדברם, התנהלות הולנת"ע היא בלתי נסבלת: הוועדה הפכה עצמה למונופול בתכנון; אין הכנה ראויה של החומר, והדיונים מתנהלים בשטחיות ובחוסר מקצועיות.

אחד מהבכירים במערכת התכנון אמר ל"גלובס": "מה שקורה שם זה טרור בתכנון. מינהל התכנון הפך להיות גוף אנטי פיתוח". התוכנית של המבקרים היא לנצל סמכות המוקנית להם על-פי חוק, ולבקש דיון חוזר על כל תוכנית שלא תאושר (נדרשת בקשה של שני חברים). המהלך הנרקם ייצור למעשה אפשרות מעשית לעקוף את הולנת"ע, ולקיים את הדיונים במליאת המועצה הארצית.

במכתב חריף ליו"ר המועצה הארצית, עמרם קלעג'י, טוענים שלושה חברי הולנת"ע, ראש אגף תכנון במשרד השיכון, סופיה אלדור, יו"ר המועצה האיזורית חוף הכרמל, אריה שמחוני, ונציג המהנדסים בוועדה, אשר שולמן, כי הדיונים בולנת"ע הולכים ונעשים קשים. "בשם דגל השטחים הפתוחים, יכנסו בדיונים לקרביים של כל קיבוץ וקיבוץ. כל דיון ודיון יהפוך לדיון בינלאומי עקרוני".

הולנת"ע היא ועדה משנה של המועצה הארצית, הדנה בתוכניות המהוות שינוי לתוכנית מתאר ארצית, הפשרת קרקע חקלאית לבנייה, תוכניות לרכבות, כבישים ועוד. תוכנית מגיעה לדיון בולנת"ע לאחר שעברה את שלב הוועדה המחוזית. בולנת"ע אמור להתקיים רק דיון בנושא העקרוני, ולא לפתוח את התוכנית מחדש.

הביקורת כלפי הוועדה היא, כי היא מרוקנת מתוכן את הפעילות של הוועדות המחוזיות, וזאת במטרה לשלוט בתכנון בכל הארץ, על כל דרגיו. הטענה היא, כי נוצרה הלכה למעשה עוד אינסטנציה שדנה בתוכנית, כאילו מדובר בדיון ראשון בתוכנית. דיונים מסוג זה תוקעים לתקופות ארוכות תוכניות גדולות וחשובות, לאחר שכבר עברו דיונים ממושכים בוועדות המחוזיות.

לדברי חברי הוועדה: "אנו מגיעים למצב בלתי נסבל. אם לא תהייה התערבות מיידית מצדך או מצד שר הפנים, נשקול חיפוש דרכים אחרות להביא למימוש החלטות המובאות אלינו על-ידי הוועדות המחוזיות".

על שר הפנים, אברהם פורז, אומרים בכעס גורמים בתכנון: "מינהל התכנון מנהל את פורז, ולא להיפך. היום אנחנו מצטערים שאהוד אולמרט לא אחראי על מינהל התכנון. במינהל התכנון בולט היום יותר מתמיד העדר תפיסת עולם ומנהיגות תכנונית".

משרד הפנים מסר בתגובה: "לא ברורות הטענות המועלות במכתבם של החתומים לעניין יחס מפלה שמקבלת התנועה הקיבוצית. "בבדיקה שנערכה בנוגע לתוכניות שהוגשו על-ידי קיבוצים, בהן נדרשה הקלה לתוכניות מתאר שונות, נמצא כי מאז 1998 אושרו 90% מהתוכניות, הכוללות אלפי יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר לתעסוקה ולמסחר".