עושות כסף דווקא מנדל"ן

יותר ויותר נשים מוצאות את עצמן בתיווך נדל"ן, ולמרות המצב הכלכלי, הן מרוויחות לא רע. תלוי, כמובן, באזור, בביקוש וביחסי האנוש. אבל מתברר שיש כאן פוטנציאל לקריירה שנייה

הן מחפשות עבודה, ולא ממש מצליחות. הן היו בצבא, בהיי-טק, במקצועות חופשיים אחרים. יש להן כישרון, והן כבר הוכיחו אותו, אבל מול הכלכלה המדשדשת, הן מתקשות למצוא עבודה. אז הן פונות לתיווך. "22 שנים אני בענף", מצהיר חנן שלזינגר, מנכ"ל אנגלו סכסון. "כשהגעתי אליו בשנות ה-80, נשים היו לא יותר מ-20% מהענף. אבל התחום הלך והתפתח, והשתלבות הנשים בו גברה ונעשתה משמעותית. בשנהשנתיים האחרונות, פונות נשים רבות לעסוק בתיווך נדל"ן כקריירה שנייה. מנהלות בתי ספר ומורות שפרשו, משפטניות שרוצות להישאר בשוק העבודה אך לא מוצאות עבודה במקצעון, פורשות צבא הקבע, נשות פרסום, עובדות בחברות כוח אדם, נשים שנדחפו החוצה על ידי גלי הפיטורים של ההיי-טק ונשים שילדיהן גדלו, והן מחליטות להקים לעצמן עסק עצמאי".

בשורה התחתונה - כך שלזינגר, נשים מהוות היום כ-50% מכוח העבודה במקצועות התיווך. למה? כי העיסוק הזה מאפשר להן לעבוד ליד מקום מגוריהן - וזה חשוב לאמהות לילדים, וגם כי העבודה בתיווך מאפשרת ניידות, גמישות בלוחות הזמנים ורווחים כספיים. נשים רבות גילו, שאפשר להרוויח לא רע, כשהעמלות על עסקאות נדל"ן מגיעות לכדי 50%-25% מהעסקה. "זה מקצוע שמאפשר לך לחיות בכבוד ולהיות אדון לעצמך", אומר שלזינגר.

יפה הולצמן היא באמת "אדון לעצמה". אחרי ששירתה בצבא הקבע 20 שנה בתחומי רכש ושיווק מוצרי חומרה, היא עברה קורסים למינהל. כשהתברר, שנושא השיווק מתאים לה, בחרה הולצמן את תחום הנדל"ן. "עברתי קורס בן שנה במכללת אופקים לענפי הנדל"ן, ואז הקמתי עסק". הולצמן היא הבעלים והמנכ"ל של משרד אלוני נכסים לתיווך נדל"ן, שאותו היא מנהלת מביתה בראש העין מזה חמש שנים.

עצמאית בשטח

הולצמן, שמצהירה בגלוי כי "אני מאמינה ביכולות שלי, ולכן לא הצטרפתי לעסק קיים", מודה שהיא מתחרה בהצלחה מרובה בחברות התיווך הגדולות באזור, והתמחותה בצמודי קרקע מקנה לה יתרון בולט. לדעתה, תיווך הוא מקצוע מעולה לנשים שמאמינות בעצמן. לנשים יש תכונות רלוונטיות כמו דינמיות, התמדה ומסירות. "נשים מוכנות להקדיש את עצמן לג'וב ברגע שהן מזהות שיש בו פרנסה טובה", היא אומרת. "הן יכולות להגיע להישגים ולרווחיות, כיוון שהן נותנות את כל כולן. הן גם יודעות להסתדר עם בית פלוס עבודה. אני חושבת, שבשנים האחרונות, בגלל שנשים הגיעו למסקנה שהן לא מוכנות לרדת ברמת החיים שלהן, הן מוכנות להתאמץ יותר על מנת לעשות את מה שהן מסוגלות".

ולא, למרות האינתיפאדה והמצב הכלכלי, הולצמן טוענת שהתחום לא נפגע בשנתיים האחרונות, ובהתחשב באזור הפעילות, ניתן בהחלט להתפרנס מתיווך.

אל עולם התיווך מצטרפות באחרונה יותר ויותר נשים, חלקן בגיל שבו לא היו מתקבלות לעבודה אחרת. הן מעוניינות לחזור לשוק העבודה או לבנות לעצמן עצמאות כלכלית. ביניהן יש גם לא מעט נשים צעירות, שהחליטו ל"הקפיא" את הקריירה לטובת גידול ילדיהן, ובינתיים הן מגיחות אל התיווך, שמאפשר להן גמישות רבה בשעות העבודה. הן עובדות עד הצהריים, מקבלות את הילדים מבתי הספר והגנים, ועם שובו של הבעל יוצאות לפגישות עסקיות.

רוב העובדים בענף תיווך הנדל"ן הם קבלני משנה ומנהלים את משרדיהם כעסקים עצמאיים. ברוב המקרים, המתווכים הם תושבי המקום, מחוברים לסביבה החברתית וממנפים את הקשרים הללו. לדעת שלזינגר, נשים רבות "נדלקות" על המקצוע תוך כדי חיפוש דירה לעצמן.

קבלתן לעבודה מותנית בכישורים, שאחד המרכזיים שבהם הוא הכישרון הפסיכולוגי. "לנשים יש את רוב התכונות הנדרשות", מעיד שלזינגר. ואכן, מבין 360 סוכני אנגלו סכסון, למשל, 48% הן נשים, כאשר השנה נרשמה עלייה של 5% במספר הנשים, שהגיבו למודעות הדרושים של החברה.

יתרון הגיל

בסביבה שבה הגיל החל להפוך למעמסה, בולט תחום התיווך, שדווקא נותן כבוד לגיל. "שיעור התחלופה במקצוע עומד על 25%-20% בשנה", מסביר שלזינגר. "חלק מהאנשים לא נקלטים כי הם אינם מבינים מה מצפה להם. אחרים מתגלים כלא מתאימים למכירות, יש מי שנשחקים וחלק נופלים, כי הם לא מצליחים. בשורה התחתונה, 80% מהכסף במקצוע הזה הולכים ל-20% מהאנשים".

בתקופה כזו של שפל בנדל"ן, איך אפשר להתפרנס ממקצוע כזה?

שלזינגר: "מתווך יכול ליצור יוזמות אישיות. אם הוא סוגר עסקה אחת לחודשיים בתל אביב, הוא יכול לחיות מזה יפה מאוד. סוכן שרץ - מגיע לתוצאות. אצלנו, למשל, יש גידול ריאלי של 26% בכמות העסקאות של דירות יד שנייה במחצית הראשונה של השנה. זה נובע מכך שהשקענו משאבים בהדרכה, קליטת כוח אדם והטמעת שיטות חדשות. מכאן, שזה תלוי מאוד באדם".

בין הנשים, שעברו אל תחום הנדל"ן, עליזה פרידלנד, בת 42. פרידלנד, אם לארבעה, עבדה בארה"ב כארכיטקטית. לפני שמונה שנים היא הגיעה ארצה, ובמשך חצי שנה הקדישה את עיקר זמנה לטיפול בילדים וסיוע למשפחה להתאקלם. אך כשהתברר שבעלה, רואה חשבון במקצועו, אינו מצליח למצוא עבודה, הלכה פרידלנד לחפש עבודה נוחה באזור מגוריה, הגבעה הצרפתית בירושלים. היא השתכנעה לעבוד בתיווך נדל"ן, והתקבלה כסוכנת של אנגלו סכסון באזור מגוריה. "בשנה הראשונה עשיתי 22 עסקאות, כאשר ב-70% מהן גם המוכר וגם הקונה היו לקוחות שלי", היא מספרת.

בשנה השנייה כבר הייתה פרידלנד סוכנת מצטיינת, ובהמשך החליטה לעבור לחברת ריי מקס, שאיפשרה לרוג'ר בעלה להיות זכיין בגבעה הצרפתית. הסוכנות של בעלה מעסיקה היום גם את עליזה וגם חמישה סוכנים נוספים, ארבע מהן נשים. רוג'ר פרידלנד אחראי לאדמיניסטרציה ולטכנולוגיה, ואילו עליזה אחראית לצד המקצועי. לדעתה, סוד ההצלחה של סוכני נדל"ן טמון בתקשורת הטובה עם הבריות. "יש לי הרבה סיפוק מהמקצוע", היא מודה. "אף אחד לא הבוס שלי ואני אוהבת את זה. אנחנו עצמאים לגמרי מבחינת לוחות הזמנים והתנהלות העסק. למה להיות שכירה, כשאני יכולה להרוויח 30-25 אלף שקל בחודש?"