ניצחון עקרוני למינהל נגד הוועדה המחוזית: מתכנן המינהל ישתתף בדיונים

עד עתה התנגד המתכנן המחוזי להשתתפות נציג המינהל בדיונים הנוגעים לפרויקטים שיזם המינהל, בטענה לניגוד עניינים

מאבק שהתנהל באחרונה בין מינהל מקרקעי ישראל במחוז חיפה והקריות לבין הוועדה המחוזית חיפה הסתיים בניצחון עקרוני של המינהל. מעתה ואילך, למרות התנגדות אדריכל מחוז חיפה במשרד הפנים ובוועדה המחוזית, אדם קולמן, החליטה היועצת המשפטית של משרד הפנים לאשר לאדריכל המינהל, אריאל שוורצמן, להשתתף בישיבות הוועדה המחוזית הדנות בתוכניות להפקדה. זאת, למרות היותו של שוורצמן גם חבר מן השורה בוועדה המחוזית חיפה.

קולמן, העומד בראש חלק מדיוני הוועדה המחוזית, יחד עם הממונה על המחוז במשרד הפנים ויו"ר הוועדה המחוזית, גילה אורון, מתנגד לכך ששוורצמן ישתתף בדיונים המתייחסים לתוכניות של מינהל מקרקעי ישראל, בטענה לניגודי אינטרסים בין חברותו בוועדה לבין היות המינהל יזם של התוכניות. המינהל מגיש את רוב תוכניות הבנייה הנדונות בוועדה המחוזית, הדנה בתוכניות בנייה בחיפה, בקריות וביישובים אחרים בסביבה.

קולמן טען, כי יזם תוכנית לא יכול להשתתף בדיונים הנוגעים ליוזמות שלו, אפילו אם מדובר בנציג של המדינה, כמו נציג של המינהל.

הנושא עלה לסדר היום באחרונה אחרי שקולמן דחה על הסף דיון בתוכנית בנייה גדולה בפרדס חנה, אחרי ששוורצמן התעקש להשתתף בדיון על התוכנית. פרשיה זו נחשפה לראשונה ב"גלובס". שוורצמן מיהר להתלונן על כך בפני ראשי מינהל מקרקעי ישראל ובפני משרד הפנים.

בעקבות כך הוגשה חוות דעת בימים האחרונים על-ידי היועצת המשפטית של משרד הפנים, הגוף האחראי על הוועדות המחוזיות, עו"ד שרית דנה, בו נאמר כי המחוקק אינו פוסל נציג של גוף שיזם תוכנית מלהשתתף ולהצביע בדיון בהפקדת תוכניות. היא מציינת, כי הדבר שונה מדיון בקשר להתנגדויות או עררים, שבהם אסור ליזם להשתתף בדיונים. עו"ד דנה קובעת במפורש, כי שוורצמן יכול להשתתף ולהצביע בדיונים להפקדת תוכניות בוועדות המחוזיות.

קודם לכן הודיע היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית בחיפה, עו"ד אמיר בן-בסט, כי הוא מצדיק את החלטתו של קולמן. לדבריו, אסור בכל מקרה לנציג של המינהל להשתתף בדיונים מסוג זה, אם הוא יזם של תוכנית, כדי למנוע מקרים אפשריים של ניגוד עניינים בין רצונו של היזם לקדם את התוכנית לבין עובדת היותו חבר מן השורה בוועדה המחוזית.

עם זאת, בן-בסט ציין במכתב למינהל, כי ישנם מחוזות בהן חבר הוועדה משתתף בדיונים הפנימיים בשלב הפקדת התוכנית אותה יזם הגוף אליו הוא משתייך, ומכיוון שכך צריך להביא את הנושא לבחינה מחודשת במליאת הוועדה המחוזית. כאמור, ארבעה ימים לאחר מכן פסקה היועצת המשפטית של משרד הפנים, כי חובה להזמין את נציג המינהל לדיונים. בן-בסט אף ציין, כי בעבר נמנעו נציגי המינהל מלהשתתף בדיונים מסוג זה.

היועצת המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל, עו"ד רעות הירשהורן, אמרה כי יש מקרים שצריכים להיבחן בגמישות שתעלה בקנה אחד עם כוונת המחוקק, ויש לזכור כי המינהל מנהל את רוב הקרקעות שבתחום המדינה. לדבריה, למינהל כמינהל אין אינטרס פרטי משלו, ועל כן חבריו צריכים להשתתף בדיוני הוועדה.