ספיר: מהפכה במסלולי רישוי בת"א - שלושה מסלולים לסוגי היתרים שונים

יופרד הטיפול בפרגולות ומרפסות; בניית בניינים עד 5 קומות; ובניינים בני 5 קומות ומעלה

בתקופה הקרובה יחנכו במינהל ההנדסה בעיריית ת"א שלושה מסלולים חדשים, בהם יוכלו להגיש בקשות להוצאת היתרי בנייה על-פי מהות הפרויקט המבוקש. זאת, בניגוד למסלול היחיד המרכז את כל הפעילות, הקיים כיום.

מדובר למעשה בשלושה מסלולים מהירים, שכל אחד יטפל בסגמנט אחר של הוצאת היתרי הבנייה. הראשון הוא המסלול לתוכניות קטנות - קרי פרגולות, הרחבות חדרים וסגירות של מרפסות. במסלול זה יתקבלו הבקשות עלפי גודל ואפיון.

המסלול השני הוא מסלולו להוצאות היתרי בנייה למבנים בגובה של עד חמש קומות, או תוספות לבניינים קיימים. המסלול השלישי הוא מסולו עבור מבנים בגובה העולה על חמש קומות.

מזה חודש עוסקת חברת הייעוץ תמורות בהכנה והטמעה של המערכת במינהל ההנדסה. לצורך הטמעתה של המערכת גויסו עוד 7 מהנדסי רישוי לאגף ההנדסה, שיתווספו לכ-30 המהנדסים העובדים כיום.

לדברי סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית, עו"ד דורון ספיר, מדובר במהפכה של ממש. "המערכת החדשה תקצר את לוחות הזמנים ב-50% לעומת המקובל כיום. כך למשל, מי שחיכה חודשיים עבור הוצאת היתרי בנייה לפרגולה, יסיים זאת תוך חודש, ואף מוקדם מכך. במערכת החדשה הושקעו מאמצים ומחשבה רבה, והיא התקבלה על-ידי כל הגורמים בעירייה, בכלל זה ראש העיר ומינהל ההנדסה והעומדים בראשו".

ספיר מוסיף: "כמו שאמרתי כבר בעבר, חייב היה להתבצע שינוי כלשהו מכיוון מינהל ההנדסה. לא יכול היה להתקיים מצב, בו ישנה מהנדסת רישוי, ואליה מגיעות תוכניות שהיא מקציבה עבורן זמן, בין אם מדובר בסגירת מרפסת או פרגולה, ובין אם מדובר ביזם המבקש לבנות בניין בן 50 קומות ועשרות אלפי מ"ר. חייבת לדעתי להיות הפרדה בין שני המקרים, כך שיהיה מסלול מתאים לכל אחת מהתוכניות. מסלול לתוכניות קטנות ותיקונים "קלים", ומסלול שיטפל בתב"עות. למעשה המסלולים יפעלו במקביל, כשכל אחד מהם מסב את מרב תשומת הלב לנישה שלו. כך ייהנו גם האזרחים הנאלצים להמתין זמן רב לטיפול, ועל אחת כמה וכמה היזמים".

לדברי ספיר, המערכת תושק ברבעון הראשון של שנת 2004, ולהערכתו ת"א היא העיר הראשונה בארץ המיישמת מערכת מסוג זה. "המטרה שלנו היא להקל על האזרחים מחד ועל עבודות ועדת התכנון מאידך. אין צורך שעבור כל היתר ובקשה יכנסו את ועדת בניין עיר, כשניתן לעשות זאת הרבה יותר מהר וקל במסלול מהיר".

במהלך השנה מוגשות אלפי בקשות לאגף הרישוי במינהל ההנדסה. כ-50% מהן מוגשות עבור שינויים קלים, קרי פרגולות וסגירת חדרים, שינויים שיפנו לטיפול במסלול הראשון. כ-35% מהבקשות מתייחסות לתוכניות שיופנו למסלול השני, וכ-15% מהבקשות מתייחסות לתוכניות גדולות, כאלה האורכות גם זמן רב יותר עד הוצאת ההיתרים.