הזכייניות להתפלת מי ים אינן עומדות בלוחות הזמנים שנקבעו במכרז ומתקשות לגייס הון

ועדת המכרזים החליטה שלא להגדיל את כמות מי הים שיותפלו על-ידי הקבוצות הזוכות

הזכייניות להתפלת מי ים אינן עומדות בלוחות הזמנים שנקבעו במכרז, וחלק מהן אינן מצליחות לגייס ממערכת הבנקאות את ההון הדרוש להקמת מתקני ההתפלה.

כך התברר היום (ב') בעקבות החלטת ועדת המכרזים, בראשות סגן החשב הכללי באוצר, יובל בורנשטיין, שלא להגדיל את כמויות המים שיותפלו על-ידי הקבוצות הזוכות, הכוללות את חברת יובלים התפלה, שהציעה להקים מתקן התפלה באיזור קיבוץ שומרת בצפון, חבר ויה מאריס (בפלמחים), כרמל התפלה (מפרץ חיפה), וחברת TAI (אשדוד).

בהסכמים עם החברות נקבעו לוחות זמנים מחייבים לגיוס ההון, להקמת המתקנים ולאספקת המים.

החשב הכללי במשרד האוצר, ד"ר ירון זליכה, אמר היום, כי המדינה מחויבת להגיב באופן ברור ונחרץ כאשר מתרחשים מצבים בהם גופים החותמים על הסכמים עם המדינה בוחרים לבצע הפרה בוטה של התנאים שנקבעו בהסכמים.

לדבריו, במידה שהמדינה תתעלם מאי כיבוד ההסכמים, תיווצר פגיעה חריפה באמינותה, העלולה להוות פתח לתופעה מתגברת של הפרת הסכמים שנחתמו עם המדינה. כן טוען זליכה, כי התרחשויות אלו צפויות לפגוע בתדמית המשק הישראלי בעיני משקיעים זרים, ובכך לגרום להפחתת האטרקטיביות של ישראל.

זליכה הבהיר, כי החלטה שלא לפתוח את תנאי ההסכם עם הזכייניות מהווה איתות ברור לסקטור העסקי, כי בעתיד, במכרזי הממשלה בכלל ובפרויקטים בשיטת ה-BOT בפרט, המדינה לא תתפשר בכל הנוגע להסכמים עליהם חותמים הזכיינים עם המדינה.

בנוסף החליט זליכה לקדם במהירות האפשרית הקמת מתקן התפלה באתר תחנת הכוח בחדרה, ובכלל זה את ההסכם מול חברת חשמל. טיוטת ההסכם הועברה בימים האחרונים לחברת החשמל, ונקבע צוות לניהול המו"מ מול החברה לפיתוח קיסריה, שיטפל בהסדרי הקרקע הנדרשים להקמת המתקן. זאת, למרות שהקבינט הכלכלי-חברתי הטיל משימה זו על מנכ"ל משרד התשתיות כבר לפני למעלה משנה, ונושא זה לא קודם.

גורמים במשק המים טוענים, כי למכרז לא היה סיכוי מראש, שכן המחיר הריאלי להפקת מים במתקן בגודל שכזה צריך להיות כ-70 סנט למ"ק, ולא 54 סנט.