גרנית: קונסורציום ויה מאריס אינו דורש להגדיל את היקף ההתפלה בפלמחים

טוענת, כי במקרה של הגדלת כמות המים הקונסורציום יפסיד כסף; האוצר: מגינים על מינהל תקין

"בניגוד לטענות משרד האוצר קונסורציום ויה מאריס אינו דורש להגדיל את היקף ההתפלה במתקן בפלמחים", כך טוען דדי בורוביץ', השותף בקונסורציום באמצעות חברת גרנית.

עוד אומר בורוביץ', שלדעת הקונסורציום, טענות האוצר הן לא יותר מאשר תירוץ שמאחוריו עומדת התנגדות האוצר לרעיון ההתפלה כולו.

בורוביץ' מדגיש, שויה מאריס כלל אינה יכולה להרחיב את המתקן בשל מיעוט השטח העומד לרשותה באתר, ובשל המבנה הכספי של העסקה.

לטענתו, במקרה של הגדלת כמות המים הקונסורציום יפסיד כסף, וכי כל התכנון של הקונסורציום מושתת על יצור של 30 מיליון מ"ק מים בלבד בשנה.

אתמול (ב') הודיע האוצר שהוא מסרב לשנות את תנאי מכרזי ה-BOT להתפלה, ולא יגדיל את כמות המים המותפלת בטענה ששינוי כזה נוגד את חוק חובת המכרזים.

החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, אמר שהתנגדות האוצר נועדה להגן על עקרונות מינהל תקין, כדי מנוע מגורמים עסקיים לדרוש את שינוי תנאי המכרז.

יצויין, שגורמים במשק המים טוענים מזה חודשים רבים שהאוצר אינו מעוניין להמשיך במכרזי ההתפלה, ולכן הוא עושה הכל כדי לגרום לאי מימוש המכרזים.

לטענת הגורמים, הניסיון העולמי בהתפלה מלמד שככל שמתקן ההתפלה גדול, עלות המים המותפלים נמוכה יותר. להערכתם, עלות מ"ק מים במתקן המפיק 30 מיליון מ"ק מים בשנה היא 70 סנט למ"ק ולא 54 סנט מחיר הזכייה. לטענתם, האוצר היה צריך לדעת מראש שמחירים כאלה אינם הגיוניים.

על-פי החלטת הממשלה עד תום 2005 יש צורך להתפיל 300 מיליון מ"ק מים בשנה כדי לענות על המחסור במים. למרות החלטה זו, עד כה הוחל בהקמת מתקן התפלה אחד באשקלון לייצור 100 מיליון מ"ק מים בשנה בלבד. כל שאר המכרזים תקועים. אתמול הודיע האוצר, שבכוונתו לקדם במהירות את הקמת מתקן ההתפלה בתחנת הכח בחדרה לייצור 100 מיליון מ"ק מים בשנה.