"כבר עד סוף השנה"

מינהל התכנון, הוועדים המקומיים, תוכנית איחוד הרשויות - לכל אלה יש לרו"ח גדעון בר-לב, המנכ"ל הנכנס של משרד הפנים, משנה סדורה, שלא בטוח שתמצא חן בעיני אחדים

העובדה שאין מנהל מינהל תכנון כבר למעלה משנה וחצי היא בלתי נסבלת, וזה אחד הדברים הראשונים אותם אני אבצע, כבר עד סוף השנה" - כך אמר בשבוע שעבר מנכ"ל משרד הפנים הנכנס, רו"ח גדעון בר-לב, בשיחה עם "גלובס" עם כניסתו לתפקיד.

עושה רושם שבר-לב מביא עמו משנה סדורה ומוכנה, שעשויה לא למצוא חן בעיני הפוליטרוקים במשרד הפנים ובסביבתו. בר-לב, בעל תואר מוסמך במינהל עסקים, מתמחה בשלטון המקומי וכלכלה וחבר תנועת שינוי מ-1977, כך שעל הרוח הגבית משר הפנים, אברהם פורז, הוא יכול לסמוך.

בר-לב היה בעבר חבר בוועדת שחר לאיחוד רשויות מקומיות ודירקטור במספר חברות ממשלתיות. לגבי סוגיית איחוד הרשויות, בר-לב נחרץ: "אחרי הובלת המהלך הראשוני של איחוד 12 המקבצים הראשונים, אנחנו בהחלט נרצה להתקדם הלאה". על-פי הערכות, יש בשולחנו כבר תוכנית מגירה שתצא לפועל ביום שבו הסמכות תועבר לשר הפנים, כפי שהוחלט בעבר.

בר-לב מודע היטב לאחת הבעיות הגדולות של השלטון המקומי במרחב הכפרי במושבים ובקיבוצים, שהיא זהות הוועדים. דהיינו: ועד האגודה השיתופית, שהוא תאגיד כלכלי, מנהל גם את העניינים המוניציפליים - וכאן ההתנגשות.

נוצר אפוא מצב בעייתי: ביישובים שבהם פועל ועד מקומי נפרד, מוצאים עצמם התושבים בין הפטיש לסדן, כשהאחד הוא הוועד המקומי, והשני הוא המועצה האזורית. השלטון המקומי מופקד על מתן שירותים מוניציפליים וממלכתיים לתושבים, ובכלל זה פיתוח תשתיות והקמת מבני ציבור לרווחת התושבים. הוועדה שבחנה את הסוגייה בעבר הייתה ועדת אמרני, ובר-לב, שהיה אחד מחבריה, אומר: "בהחלט יש מקום לשינוי. אני לא חושב שצריך לבטל לחלוטין את הוועדים המקומיים, אך יש לאפשר להם סמכויות מוקנות ולא שיוריות, כמו המצב כיום".

בהתייחסו למשרד ולרשויות המקומיות, מדגיש בר-לב, כי מדובר בתקופה קשה במיוחד, בה קוצצו כ-45% מהתקציב הנוכחי של משרד הפנים, המהווים כ-950 מיליון שקל. לאור קיצוץ זה, אשר נעשה בתקופה בה הרשויות המקומיות נמצאות על סף התמוטטות, הבהיר בר-לב, כי המשרד ייאלץ לנקוט בצעדים שיוכלו לאפשר לו לתפקד למרות הקיצוץ.

בר-לב: "בשנת 2003 יגדל הגירעון, הן עקב הקיצוצים והן לאור העובדה שמדובר בתקופת בחירות. הערכתנו היא, שאנו מתקרבים לקראת גל של רשויות מקומיות המגיעות לחוסר תפקוד כספי, ומטרת המשרד היא לאפשר שירות סביר וראוי לאזרח, באמצעות הרשויות המקומיות". בר-לב נמצא כעת במגעים עם משרד האוצר לשם מציאת פתרונות.

בר-לב מסתמן לפי שעה כאיש הנכון בזמן הנכון, כך לפחות על-פי ניסיונו בסקטור הציבורי. נשאלת השאלה, האם הוא יוכל להוציא אל הפועל את כל אותן תוכניות, על מנת לסלק חלק גדול מהרעות החולות של משרד הפנים, בייחוד כשבמסדרונות המשרד מסתובבים כוחות פוליטיים חזקים. יתכן ששאלה זו צריך להפנות לשר פורז.