המהנדסים: ניצול נמוך של תקציבי התשתיות במשרדי הממשלה מעמיק המיתון

"על משרדי התכנון להכין מאגר של תוכניות לפרויקטים שנעצרו - כדי להוציא לפועל פרויקטים חיוניים"

משרדי הממשלה הם גורם התורם להעמקת האבטלה, ולאי-יציאה ממנו. כך טוען ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאים.

לדברי אלדד ספיבק, יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאים, משרדי הממשלה לא ניצלו את תקציבי התשתיות שהועמדו לרשותם בשנים 2002 ו-2003. לדבריו, "לא די בכך שהממשלה מקטינה את תקציבי הפיתוח משנה לשנה, אלא שגם שיעור הניצול שלהם הולך ויורד".

מחקר שערכה המחלקה הכלכלית של ארגון המהנדסים והאדריכלים מעלה, כי על אף הצהרות הממשלה, כי ההשקעות בתשתית יוציאו את המשק מהמיתון, קוצץ תקציב התכנון והתשתיות.

"כאשר תצא ישראל מהמיתון, תידרש היערכות מהירה לביצוע מאות פרויקטים שנעצרו בשנים האחרונות", אמר ספיבק. "לו היתה הממשלה נוהגת בתבונה, היתה מטילה כבר היום על משרדי התכנון להכין מאגר של תוכניות לפרויקטים שנעצרו, וכך לחסוך זמן לקראת ביצוע הפרויקטים החיוניים למשק, תוך ניצול מלוא התקציבים המוקצים למטרות אלה.

"הרחבת התשתית הכרחית גם נוכח הגידול הצפוי באוכלוסיה, שעשויה לעמוד בשנת 2010 על 9 מיליון נפש. לכן, שאלת התכנון והביצוע של תשתיות הוא קריטי", אמר.

גם נשיא לשכת ארגוני העצמאים, זאב וינר, פנה לשר האוצר, בנימין נתניהו, בנושא. לדברי וינר, לקיצוץ בתקציבי המשרדים ולאי-ניצולם של תקציבים קיימים יש השלכות שליליות גם על מודדי קרקע, שמאי מקרקעין ובעלי מקצועות הקשורים לענף הבנייה. וינר ביקש מנתניהו לתקן מצב זה.