ויז'ניצר: "לא אשחרר מתכננים מלקחת אחריות על טעויות בתכנון"

אברהם ליבר: הקפאת המכרזים משתקת את הפעילות בענף

מנכ"ל מע"צ הנכנס, אלכס ויז'ניצר, מצהיר, 3 חודשים לאחר כניסתו לתפקיד, כי ידרוש תשלום כספי ממתכננים בגין טעיות בתכנון. "אני לא אשחרר מתכננים מאחריות על טעיות שנעשו בתכנון", אומר ויז'ניצר. "יש לא מעט תלונות וטענות כלפי מע"צ על כך שהתכנון אינו תואם את הביצוע, בפערים מהותיים. כמות שינויים מבוקרת בפרויקטים תתאפשר רק כשנעשית בקרת איכות".

ויז'ניצר ציין, כי במבנה החדש של מע"צ לא תתאפשר חריגה בתקציבים: "חריגה מעל 5% תחשב כחריגה חמורה בביצוע". לדבריו, קיימת בעיה כאובה בתקצוב פרויקטים במע"ץ - קבלנים חשבו עד היום שכל מה שלא הצליחו לתמחר בהצעת המכרז יצליחו לתמחר תוך כדי עבודה.

ויז'ניצר: "תשכחו מזה. במע"צ החדשה לא נכיר בהתנהלות כזו. אני יודע שקבלנים מתמחרים סעיפים במכרזים במחירי הפסד רק כדי לקבל את המכרז, אנחנו נבדוק מחיר ליחידה". ויז'ניצר אמר את הדברים בכנס שערכה התאחדות הקבלנים בנושא הבטחת איכות בקרת איכות.

ויז'ניצר אמר עוד: "במע"צ החדשה, שצפויה לקום לאחר הראשון בינואר, אני מצפה לעבודה של שיתוף פעולה בין הקבלנים למע"צ ולא לעבודה של חתול ועכבר. הדרך היחידה לבצע את הפעילות תוך עמידה ביעדי לוחות זמנים, איכות ועלות, היא בדרך של קביעת סטנדרטים אחידים, בקרת איכות הבטחת איכות גם מצד מע"ץ וגם מצד הקבלן. בתשתיות אנחנו מייצרים מתקנים הנדסיים ולא אדריכלות חדשה. אדריכלות אפשר להדביק מבחוץ, ההנדסה צריכה להיות בסטנדרט אחיד כדי להבטיח איכות".

נודע, כי אחת מהתוכניות של ויז'ניצר במע"צ החדשה היא שינוי מבנה התקציב כך, שיופנו תקציבים זהים לפיתוח ותחזוקת כבישים. מע"צ מבקשת ממשרד האוצר להגדיל תקציבי תחזוקה לכבישים ביחס זהה לתקציב הפיתוח, במסגרת תוכנית החומש שמכינים במע"ץ והאוצר לחברה העתידית.

עמדתו של ויז'ניצר היא, כי המצב האופטימלי הוא השקעה זהה בין פיתוח לתחזוקה. היחס בשנים האחרונות בין תקציבי פיתוח לתחזוקה היה 5:1 - על כל שקל שהושקע בתחזוקה הושקעו 5 שקלים בפיתוח, לדברי ויז'ניצר, היחס צריך להיות 1:1: "צריך להשקיע את אותם תקציבים לפיתוח ולאחזקה".

לדבריו, "מצב הכבישים בישראל ביחס למדינות מערביות הוא, במילים עדינות, לא סימפטי. נמאס לכולנו לחזור לכבישים חדשים ולהשקיע משאבים רבים בגלל שהעבודה נעשתה באופן לא תקין או בשל העדר פיקוח". ויז'ניצר לא הטיל את האחריות רק לפתחם של קבלני הביצוע, והדגיש כי הוא עושה במע"צ בדיקה פנימית מעמיקה על כל ההתנהלות במע"ץ. "ידוע באופן ברור כי במע"ץ העבודה נעשתה בדרך מסורבלת ובכפילות".

בכנס התלוננו קבלנים רבים על העובדה, כי מע"ץ לא פרסמה במהלך שנת 2003 מכרזים חדשים לפיתוח. מ"מ נשיא התאחדות הקבלנים, אברהם ליבר, אמר לויז'ניצר, כי הקפאת המכרזים משתקת את הפעילות בענף, שגם כך נמצא בקשיים גדולים. אחד מבעלי חברות התשתיות הגדולות במשק אמר, כי אין אמון במשק הישראלי, אין עקביות בפרסום מכרזים, וגם כשיש עבודה מוסר התשלומים של מדינת ישראל גורם להתמוטטות של חברות. ויז'ניצר נמנע מלהתייחס עניינית לטענות, אך הבטיח: "יהיה בסדר".

על פי הצעת התקציב, יעמוד תקציב מע"ץ לשנת 2004 על 1.8 מיליארד שקל לפיתוח, אחזקה ותכנון.