מזרח ירושלים: המחוזי עיכב הריסת בתים שנבנו ללא היתר בגלל היעדר תוכניות

כידוע, במזרח ירושלים מתבצעות עבירות בנייה בהיקף עצום, ואחת הסיבות הבולטות לתופעה היא הנחיית העירייה לפיה תנאי למתן היתר הוא הצגת רישום בעלות על הקרקע, דרישה בעייתית כיוון שרוב הקרקעות במזרח העיר אינן מוסדרות

בית המשפט המחוזי יקיים דיון בנושא הריסות בתים שנבנו ללא היתר במזרח ירושלים. השופט בועז אוקון קיבל בקשה לעיכוב ביצוע הריסת שני מבנים של תושבי שועפת שבנו ללא היתר. התושבים טענו, כי עשו כל שביכולתם על מנת להכשיר את הבנייה הבלתי חוקית, בין היתר בדרך של קידום תוכנית מתאימה. בית משפט השלום דחה את הבקשה בנימוק שאין היתר בנייה בהישג יד.

לדברי השופט אוקון נוצר מצב המציב את התושבים במזרח העיר במצב בלתי אפשרי: "מוגשים כתבי אישום, הם מקבלים אורכות להכשרת המבנים כאשר ברור לכאורה מראש, כי האורכות עלולות שלא להספיק". בהחלטתו מציין אוקון, כי אין לעודד מדיניות של נעשה ונכשיר: "מי שבונה חייב לדאוג להוצאת היתר קודם לבנייה, שאם לא כן הוא מסתכן בהריסות המבנה". כיוון שבמקרה הנדון בשטח המדובר אין לאורך זמן תוכנית המאפשרת הוצאת היתרים, קובע בית המשפט, כי יש מקום לבחון את טענות התושבים לגופם.

כידוע, במזרח ירושלים מתבצעות עבירות בנייה בהיקף עצום, ואחת הסיבות הבולטות לתופעה היא הנחיית העירייה לפיה תנאי למתן היתר הוא הצגת רישום בעלות על הקרקע, דרישה בעייתית כיוון שרוב הקרקעות במזרח העיר אינן מוסדרות (ע.פ. 03/5174).