ביהמ"ש: ההפקרות בתחום הבנייה תובעת עונשים הולמים ומשמעותיים

השופטים החליטו להתערב במידת מה בשיעורם של הקנסות הכספיים שהושתו בבית משפט השלום על חברות אפל הנדסה קבלנים וא.ל.ס.פ סחר חוץ ונכסים, שהורשעו על-פי הודאתן בביצוע עבודות ובשימוש במקרקעין בלא היתר

"ההפקרות השוררת בתחום הבנייה תובעת הטלת עונשים הולמים ומשמעותיים". כך קובע ביהמ"ש המחוזי בת"א. לדברי שופטי ערכאת הערעור, יהושע גרוס, אסתר קובו ומיכל רובינשטיין, לגבי עבירות של בנייה בלא היתר יש מקום לפחות להטלת קנסות כספיים נכבדים, שיפגעו בכיסו של העבריין, ויובילו את המסר שלפיו אין כדאיות בביצוע עבירות מעין אלה.

עם זאת קובעים השופטים, כי גם כאשר מחליט ביהמ"ש, ובצדק, כי הגיעה השעה להעלאת רף הענישה, הרי שיש לעשות זאת בהדרגתיות.

השופטים החליטו להתערב במידת מה בשיעורם של הקנסות הכספיים שהושתו בבית משפט השלום על חברות אפל הנדסה קבלנים וא.ל.ס.פ סחר חוץ ונכסים, שהורשעו על-פי הודאתן בביצוע עבודות ובשימוש במקרקעין בלא היתר.

כל אחת מהחברות נקנסה ב-40 אלף שקל בנוסף לצווי הריסה ופינוי. השופטים החליטו להפחית את שיעור הקנסות, כך שכל אחת מהחברות תישא בקנס של 30 אלף שקל.

לדברי השופטים, יש להתחשב בעובדה כי מדובר באותו פרויקט עצמו, וכי בסופו של דבר הדברים אמורים באותה בנייה עצמה. זאת, תוך הדגשה כי אין בכך כדי לרפות את ידי ביהמ"ש אשר יוצא מתוך הנחה שיש להטיל ענישה מכאיבה ומשמעותית לגבי עבריינים בתחום הבנייה. שתי החברות ערערו על שיעורו של הקנס שהושת עליהם.

הרכב אחר של ערכאת הערעור החליט בתיק אחר להגדיל את הקנס שהושת על חברת החמאם שירותי אירוח, מ-15 אלף שקל ל-30 אלף שקל. החברה הורשעה על-פי הודאתה בעבודות בנייה ללא היתר.

השופטים רות שטרנברג-אליעז, עוזי פוגלמן וישעהו שנלר קבעו, כי בבנייה ללא היתר יש משום פגיעה באינטרס הציבורי, ובמקרה הנדון מדובר בבנייה נרחבת על גג בניין עתיק שנועד לשימור, ומן הראוי להטיל עונש משמעותי ומרתיע.(ע.פ 02/71639; עפ"א 03/80021).